Her får du helt konkrete eksempler på hvad der danner grundlag for vores vaner!

Drivkraften, som udløser vores vejrtrækningsmæssige adfærd, er en væsentlig del af vores daglige aktiviteter!

Det kan være vores vejrtrækning ændrer sig af tillærte årsager til et væld af andre incitamenter. Altså en tilskyndelse til at handle på en bestemt måde.

Det kunne være:

Ligge ned for at sove (”i gamle dage sad vi op”)

Når vi begynder at dyrke en ny sportNår vi skal tale med vores overordnede

Når vi skal tage en test, eksamen, tale offentligt

Begynde at spille klaver

Når vi skal til at slå til vores golf bold

Når vi føler os stressede

Opdager et allergen i luften

Bekymringen om at få luft nok

At blive fortalt at det hele nok skal gå

Pres på mellemgulvet

Mødet med en ny kunder

Kører i bil eller cykle i trafikken

Når vi føler os vrede

Når vi står overfor en krise

Når vi ønsker at hvile os

Føler et symptom

Venter på lægen

Deltager i et møde

Når vi føler os ængstelige

Og meget, meget mere – vi har en vejrtrækning der passer til situationen!

 

 

 

Det meste af det vi lærer foregår ubevidst!

Meget lidt af det du, som ubestemt person har lært, blev lært af dig (dig personligt). Det er det fysiologien lærer med eller uden din medvirken!

Når vi siger at adfærd er indlært ubevidst er det vi mener, at vores personlige engagement ikke var en del at indlæringsprocessen. Et eksempel … udskillelsen af insulin, din fysiske holdning, din personlige gangart, stønne, afbrudt vejrtrækning.

Den ubevidste indlæring:

Den måde vejrtrækningen er koordineret med den måde vi taler på, er et eksempel.

Tungens bevægelse mens vi spiser er et andet eksempel – den præcision vi bruger tungen med er helt enestående.

Hvordan vi sidder på stolen

Hvordan vi bevæger vores øjne når vi møder andre, er andre eksempler.

Derfor er det så vigtigt at vi finder ud af hvad der ligger til grund for måden vi trækker vejret på. Det kan være, at årsagen er en helt anden end den vi er klar over.
Vi kan ikke begynde at ændre noget, hvis ikke vi kender hvor vi skal begynde. Vanerne bliver nemlig hurtigt til den måde vi gør tingene på, også helt uden vores medvirken!

Og så er det jo det på sigt kan gå galt … hvis vi fortsætter med at gøre noget der kan skade os.

Mange gange er det en hjælp at få hjælp til at finde ud af hvad der er en rigtig god vane og hvilken der skal skiftes ud med den gode vane.

Pin It on Pinterest

Share This