0 emner

For virkelig at forstå de magtfulde sammenkoblinger mellem vejrtrækningen, hjertet og hjernen skal vi tage på en rejse langs den vandrende vagus nerve og gennem det autonome nervesystem

Dette kapitel kommer virkelig vidt omkring – så hæng på!

Hvis du synes vi indimellem er på vej væk fra det centrale spørgsmål vi undersøger, vejrtrækningen, vil du hurtigt se, at det der kunne virke som svinkeærinder, hvordan vagus-nerven via åndedrættet forbinder kraftfulde, livstransformerende måder, udforskes.
Vagus-nerven (den tiende kranienerve) bliver også kaldet “den vandrende nerve“. Den har mange grene, der udgår fra to tykke stængel-agtige nerver, der har udgangspunkt på cerebellum eller “lillehjernen” (området i bagsiden af ​​hjernen) på hjernestammen. Den kan findes bag arterien i nakken, hvor du kan føle din puls. Vagus, betyder at vandre på latin, vores ord vagabond, vandrende i forståelsen at flakke omkring og svag/svævende kommer fra samme oprindelse.

Navnet giver en ide om, hvor meget denne nerve rejser rundt i kroppen og omfanget af dens udstrækning.
Under rejsen gennem kroppen leverer vagusnerven nervetråde til hjertet, åndedræts-systemet og mave-tarmsystemet, og når den nederste del af de nederste områder af vores indvolde.
Det er den mest omfattende kranienerve i menneskekroppen og er blandt andet ansvarlig for mange funktioner i munden, herunder tale, appetitkontrol og endda opkastning. I sidste ende giver den nerveimpulser til hvert eneste hovedorgan i kroppen.

Vagusnerven består af mellem 80 til 90% afferente (afferente = krop til hjerne) nervefibre. Det betyder, at de fleste af de oplysninger, den formidler, rejser fra kroppen til hjernen.
I modsætning til informationer, der strømmer den modsatte vej, altså fra hjernen til kroppen, påvirkes de forskellige fysiologiske systemer og organer, tager deferente (at bære bort) fibre informationer tilbage fra kroppen til hjernen.
Hjertet er imidlertid udstyret med flest efferent (hjerne til krop) vagusfibre – en top-down-linje af kommunikation. Det resulterer i en tovejsstrøm af data og giver byggestenene til feedback-sløjfer, hvor information fra hjernen påvirker kroppens fysiske systemer og omvendt.

Mange undersøgelser har vist, at vagusnervernes positive potentiale påvirker fysisk og mental sundhed samt kognitionen. Denne nerve kan stimuleres til at reducere angst, lindre depression og endda hæmme inflammation for at bekæmpe den cortisolproducerende stress respons vi kender som kamp eller flygt responsen – som vi også kender som det sympatiske nervesystem.

For at forstå vagusnervernes betydning for hjerte- hjerneforbindelse skal vi starte vores rejse ved at se på de to sider af det autonome nervesystem. Vi begynder med kamp- eller flygt responsen.

Jeg har oprettet en lukket gruppe på Facebook for os med interesse i vejrtrækning. Kom og vær med  på Træk Vejret Bevidst & Afslappet.
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du “bare” vil have et par tips i ny og næ, er du meget velkommen til at besøge mig på Facebook Træk Vejret Kontrolleret & Bevidst 

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig.
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventilations-syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet.

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 15 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail

Pin It on Pinterest

Share This