0 emner

Når du har en lungelidelse er det vigtigt at holde en sund vægt?

Hvis du er overvægtig bliver det sværere at trække vejret!
Hvis du er undervægtig bliver dine vejrtrækningsmuskler, den vigtigste mellemgulvet, svagere og din krop vil have sværere ved at modstå infektioner.
Din læge kan hjælpe dig med at finde ud af hvad der er den rigtige vægt for dig.

Det ideelle taljemål for hhv. kvinder og mænd

Nu er vi alle forskellige, så det kan naturligvis variere.

Jeg taber mig

Når du har en lungelidelse kan det være du taber dig.
Det kan være at du spiser mindre fordi det at spise får dig til at føle dig åndeløs. Hvis du føler dig træt eller åndeløs er det sværere at få handlet ind og tilberede dine måltider.

Hvis du taber dig uden at have planlagt det så er det vigtigt at du taler med din læge eller sygeplejerske. Du kan blive fejlernæret – det betyder at svækker din vejrtrækning, dine muskler og i værste fald kan det føre til infektioner i lungerne.

For at øge vægten, kan du tilføje ekstra kalorier til din mad

  • Brug smør, gerne tandsmør, fløde og ost til kartoffelmosen og grøntsagerne
  • Brug rigelig flødecreme over frugten
  • Brug hjemmelavet mayonnaise – den er sundere end den du køber
  • Brug smør, mayonnaise, fløde og ost hvor du kan komme afsted med det
  • Brug godt med krydderier

Spis lidt og ofte

  • Når din appetit ikke er den største, er det en god ide at spise mindre portioner
  • Spise helt regelmæssigt, evt. have en reminder på din mobiltelefon, at nu er det tid nu til næste måltid
    Mange anbefaler proteinpulver
  • I første række er en sund tarm langt vigtigere – en sund tarm skal kunne håndtere evt. medicin af forskellig art
    Det i sig selv er noget af en opgave
  • Overvej hvilken type mad der gør dig glad, som du sætter pris på at have i munden
  • Hvilke smage der får dine smagsløg til at danse samba
  • Når du har lavet en liste over det du gerne vil fryde dig over at spise, så sæt det ind i en ramme
    Husk mellemmåltider … ikke noget med ”det skal overstås”
  • Det er vigtigt at du sætter dig selv i en bevidst positiv sindsstemning
  • Maden skal se godt ud.
  • Lav din mad farverig.
  • Vi spiser i første omgang med øjnene.
    Lad der være noget at se på
  • Duft til din mad … læg mærke til hvordan ”tænderne løber i vand”
  • Husk at give dig selv et klap på skulderen og noter dine succeser i din kalender
    Succes smitter!

Drik!

  • Drik masser af væske – gerne vand! Det er så vigtigt
  • Derefter drik sødmælk, varm chokolade, milkshakes, smoothies eller frugtjuice
  • Vær opmærksom på at det ikke er alle der tåler mælk
    Læg mærke til hvordan du føler dig tilpas når du drikker mælk
  • Bare du husker at drikke vand – så erstat evt. en snack med en næringsrig drik
    Måske kan du bedre tåle mælk hvis du bruger mælkepulver til dine energidrikke

Spring ikke over:

  • Lad være med at springe et måltid over
    Det går ud over dit energiniveau.
  • Forsøg at spise mindre måltider eller snacks – selvom du ikke føler du har appetit
    Når man ikke har appetit, glemmer man ofte at spise
  • Det skal trænes, det med at spise. I lighed med at huske at drikke
    Ofte føler vi ikke tørst
  • Det er ikke ensbetydende med at kroppen har væske nok. Der sker fordampning fra huden hele tiden.
    Der sker fordampning når vi taler …
    Der sker hele tiden fordampning som vi sjældent lægger mærke til.
  • Undgå fødevarer det har mærkater ”sukkerfri”, ”fedtfattigt” eller ”diet”
  • Hvis du ønsker sukker så tilsæt den selv, så bliver det ikke for sødt og det er et sødemiddel som du vælger
    Undgå at drikke lige før du spiser
  • Det mætter og får dig evt. til at føle dig oppustet og mæt
  • Motion eller at komme ud i den friske luft.
  • Det stimulerer din appetit.
  • Gå en tur hver dag. Dyrk motion med ligesindede – det er sjovt og sundhedsfremmende.
  • Få nogle skønne timer med at grin og le

Jeg tager for meget på

Hos nogle mennesker bevirker en lungelidelse at de kommer til at tage på. Det kan skyldes at de ikke er så aktiv som de har været.

Du forbrænder færre kalorier og husker ikke at regulere portionernes størrelse.
Omvendt, er der også nogle steroider der får dig til at føle yderligere appetit. Hvis du føler det, skal du tage en snak med din læge.

Det at være overvægtig gør det sværere at trække vejret

Rent fysisk, fordi de ekstra kilo der sætter sig på maven gør det meget vanskeligere for lungerne at få den plads de har brug for.
Så læg lige først og fremmest mærke til dit taljemål. Det er ikke alle mennesker hvor de ekstra kilo sætter sig på maven ”sidebenene” så læg mærke til om bukselindingen begynder at snære.

Det bliver vanskeligere at bukke sig ned
Det bliver vanskeligere at være aktiv
Det bliver endnu vanskeligere at trække vejret

Snak med din læge eller sygeplejerske om hvordan du kan få hjælp til at smide de overflødige kilo. Måske har din læge eller sygeplejerske en god mad- og motionsplan som du kan følge.

Der er nogle ting du kan være opmærksom på hvis linningen snærer

Hold øje med portionernes størrelse, særligt hvis du står foran et tag selv bord.
Tag en mindre tallerken! Det virker mere overvældende at skulle gå 10 gange fremfor 5 😉
Spis langsomt – giv din hjerne mulighed for at fortælle dig, at du er mæt.

  • Fyld op med grøntsager eller salat
    Hvis salaten fylder halvdelen af tallerkenen er der ikke så meget plads til andre ting. Grøntsager er en god kilde til fibre som kan hjælpe dig med at føle mæthed. Udover det er sundt. Vælg en vinaigrette dressing frem for mayonnaise eller crème dressing
    Undgå paneret mad
  • Prøv i stedet grillede, dampede, bagte, eller tørstegte variationer
  • Det der med at vælge fedtfattigt er da en mulighed
  • Især når vi har en lungelidelse er vores aktivitetsniveau ikke så stort
    Det koster at trække vejret
  • Derfor er det endnu mere vigtigt at se på portionens størrelse i forhold til at den motionsform vi vælger
  • Når vi cykler er det primært musklerne i benene vi træner – få evt. hjælp af en el-cykel, bare det at kunne komme ud er godt
    De fleste mennesker forbrænder 600 kilokalorier i timen ved normal aktivitet
  • 100g min 70% chokolade = 536 kalorier
    100g gulerødder = 14 – 15 gulerødder : 503 kalorier
  • Vælg fødevarer der kræver at du tygger længe og grundigt – før det ryger til videreekspedition
    Vælg fødevarer der smager dig godt – spis bare mindre af det
  • Igen, spis langsomt og smag på maden.
  • Nyd den – inden du tager 2 gang, lad der lige gå 5 min. så du kan nå at mærke at du er mæt
    Lad dig ikke snyde af de fedtfattige udgaver af snart sagt al ting der er fabriksfabrikeret
  • De sætter sig også, selv om du tænker, at du godt kan tage lidt mere nu det er fedtfattigt
    Frem for alt:
  • Lav så meget mad fra bunden som du overhovedet kan. Så ved du hvad der er i.
  • Det er sund viden. Hvis der skal tilsættes sukker, ved du så hvilken type sukker og hvor meget.
  • Overvej om du spiser fordi du er sulten eller fordi du keder dig, spiser mere af vane?
  • Overvej om du i virkeligheden er tørstig! Det kunne meget vel være at du egentlig er tørstig fremfor sulten!
  • Gør som du gør når du vil tysse på et barn – flyt dets fokus
    Flyt dit fokus, lav noget der interesserer dig
  • Den der med, nu har jeg også fortjent … overvej lige hvad det er du har fortjent og giv dig selv den ros du skal have og nyd succesen.
    Du kan ikke spise dig til ros og succes!
  • Du vil blive overrasket over hvor meget vejr du får ved at holde igen på vægten. Det er opmærksomheden værd.

En overgang var der en række TV udsendelser hvor en meget overvægtig og en meget undervægtig byttede tallerken.
Begge parter lærte rigtig meget af hinanden!

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker med astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. Børn, voksne, motionister og pensionister.

I mere end 10 år har jeg arbejdet efter en metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden. 
Den sætter dig i stand til at være aktiv med dine børnebørn, blive en bedre motionist, og øger din livskvalitet.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This