0 emner

Hvor mange gange om dagen når du at gentage de negative/positive tanker du siger til dig?

Vi taler med 125 ord i minuttet – sådan i gennemsnit

Vi tænker 1250 – 1450 ord i minuttet – også som et gennemsnit!


Måske bliver det 10.000 gange – om dagen?

Det er rigtig mange gange at blive bekræftet om dagen!

Hvis vi nu antager, at du bare en time om dagen, fordelt over dine vågne timer, fortæller dig selv hvor svært det er at holde op med at ryge … hvor meget det får dig til at slappe af … hvor mange x ville det blive til?

Nu behøver det jo ikke være rygning, det kunne være sukker/slik, motion, bedre nattesøvn …
Jeg lægger mærke til, at mange har meget svært ved at lægge rygevanen på hylden – og bliver også opmærksom på det via reklamer i f.eks. i TV.

Har ikke oplevet reklamer med samme ihærdighed for at undgå, stoppe med sukker osv.

Så for eksemplets skyld bliver rygningen i fokus.

Og så tilbage til hvor mange gange i løbet af dine vågne timer tror du, du kommer til at gentage dine positive/negative tanker.

Tja … hvordan vil du have det med at det nemt kunne snige sig op på 75.000 gange om dagen – hvis ikke mere?

Så er det da til at forstå hvorfor det er så svært at overbevise sig selv om noget andet.

 

 

 

 

Hvis der var en der sagde is til mig 75.000 gange om dagen – hold da helt op! Jeg ved jo godt, at der bare skal et par gange til før jeg står foran isbutikken!

Derfor har jeg en aftale med mig selv!

Lige for tiden lyder aftalen is en gang om måneden – så må jeg til gengæld selv bestemme størrelsen af isen. Bygget på erfaring ved jeg, at jeg køber en is der er så stor at jeg får ondt i maven.
Det er min beslutning.

Nu ligger der tilfældigvis 2 virkelig gode italienske isbutikker lige i nærheden af klinikken. Jeg skal næsten daglig forbi.
For ikke at falde i, kører jeg forskellige veje som fører mig i en bue uden om is butikken. Hvis jeg er nød til at køre forbi og jeg mærker magnetismen fra isbutikken, skifter jeg radiokanal. Det tager ikke mange sekunder og så er jeg forbi isbutikken!

Ude af øje – ude af sind!

 

 

 

 


Nu kunne det lige så godt være ”postive” tanker – ”rygning får mig til at føle mig godt tilpas, cigaretter er ikke så slemme som jeg læser om, jeg kender flere der ikke får lungekræft.” ”Isen føles så skøn i munden!”

Hvad er konsekvensen af at fortælle sig selv 75.000 gange at ”rygning får mig til at føle mig godt tilpas?” Samtidig med et evt. ønske om at stoppe?

Gad vide hvad der ville ske hvis jeg sagde til mig selv ”Nu har jeg været røgfri i 30 minutter!” ”Nu har jeg været røgfri i 35 minutter!” uden at blive vanvittig af at holde øje med uret!

Det ville sådan være omkring 1250×30 = 37500 gange hver dag.
Nu har jeg været røgfri i 2 dage … så bliver det lidt sværere at falde tilbage. Røgfri er et godt ord.

Nu ved jeg godt du ikke bevist tænker på det i en halv time … så hvis du sammenlagt kun tænker på det et minut bliver det alligevel til 1250 gange – det kan virke ret overbevisende! Hver gang trangen melder sig, bevist som ubevidst.

Det løber op!

Når du bliver opmærksom på trangen, tankerne der får dig til at tænde cigaretten kunne du overveje at spørge dig selv:
”Når jeg vender min opmærksomhed indad og lægger mærke til hvad jeg har brug for lige nu – hvad er cigaretten og røgen et udtryk for?”

Nu er jeg bevidst om ”hvad” og ”hvorfor” – og reagerer ikke på en impuls! Så kan jeg begynde på mine små svinkeærinder, distraktioner og hver gang jeg kommer forbi et spejl kan jeg fortælle mig selv ”Jeg kan, sgu!” og se hvordan ryggen bliver endnu mere ret.
Finde de små finter der skal få dig til at udskyde at tænde cigaretten. Find de ord der giver dig modet til at fortsætte. De ord der giver dig rushet – “jeg gjorde det, fornemmelsen!”

Da vi opdrog vores børn var vi geniale til at finde måder at lokke ungerne fra noget vi ikke mente de skulle lege med, ændre adfærd, give motivation, præmier … sætter noget andet i stedet. Så træningen har vi, nu skal vi bruge vores viden.

Flytte fokus fra et behov til et andet. Når jeg mærker trangen, er det signalet til at jeg går en lille tur. Tænk på hvilken fantastisk øget motion! Og skulle det gå helt galt, så ryger der lige yderligere 10.000 skridt på skridttælleren.

”Jeg accepterer at det er en overgang. Det giver mig styrke til at gennemføre min beslutning – at fortsætte med at være røgfri!”

”Jeg har ikke overskud i øjeblikket, jeg har for meget andet om ørerne, det bliver nemmere til foråret …” Hvis det var rigtigt – hvor mange år er det så siden du skulle være stoppet?

Det samme gør sig gældende når du siger ”ikke” til dig selv.
Tænk lige hvad det betyder når du siger: ”Jeg skal ikke spise sukker.” ”Jeg vil ikke være så tyk.” Det din hjerne opfatter ”spise sukker!” ”være så tyk!”

Og det er jo lige det modsatte, af det du måske ønsker! Og tænker du det flere gange om dagen, Uha, så er det, det bliver svært!

Helt ubevidst laver vi nogle gange gedigne benspænd for os selv. Og tænker, hvorfor når jeg ikke mine mål, jeg har jo defineret dem ret tydeligt! Jeps – bare ikke så din hjerne forstår det!

Så vær lige opmærksom på hvad det er du ønsker dig, og siger til dig selv – måske får du det!

 

 

Hvad har det lige med vejrtrækning at gøre?

Tak fordi du spørger!

Dit sympatiske nervesystem sætter ind! Det, der gør at din vejrtrækning, bliver mere overfladisk og hurtigere! Det gør at du ubevidst får en anelse mindre ilt til hjernen, det nedsætter din evne til at træffe kloge beslutninger!
Så læg lige mærke til hvordan din vejrtrækning ændrer sig, og sørg for at komme tilbage i det parasympatiske nervesystem. Så er det nemmere at gøre kloge valg.

Modtag spændende nyhedsbreve

Modtag spændende nyhedsbreve

Få de seneste nyheder, informationer og tips & tricks fra AstmaCare og ButeykoClinic!

Tillykke ... husk at checke din mail (og spam folderen), og godkend for at modtage vores emails.

Pin It on Pinterest

Share This