Jeg er ikke vild med at få vand i næsen når jeg svømmer. I det hele taget kan jeg godt mærke, at min svømning lader meget tilbage at ønske. Føler over de sidste mange år, det bliver mere og mere til det der i mine tanker hedder ”tante-svøm” … og det har intet med tanter at gøre! Derimod masser af myoser i nakken.

 

Jeg kalder det heller kredsløbstræning!

I min barndom og tidlige teenagetid sømmede jeg i AGF – derfor har jeg lært at svømning er noget med at have hovedet i vandet.

 

 

Og det gjorde mig ikke det fjerneste, dengang!

Jeg kan godt holde vejret og kun trække vejret når hovedet er oven vande, der skal bare ikke så meget til før min gamle frygt for ikke at kunne trække vejret viser sit grimme ansigt.

Som gammel astmatiker kender min krop og hjerne alt for godt de øjeblikke hvor panikken ligger og lurer i overfladen. Det sidder i kroppen de tusindevis af anfald over mange år – selv om jeg ikke har haft et anfald de seneste 15 år! Anfaldet hvor jeg på ingen måde kunne få luft, uanset hvad uanset hvor meget jeg prøvede. Og hvor angsten var invaliderende … “måske klarer du et ikke denne gang,” var tanken ofte.

Indtil jeg for mere end 12 år siden lærte Buteyko åndedrætsmetoden – og siden arbejdet professionelt med metoden.

På land har jeg aldrig problemer siden dengang, på land har jeg fuldstændig styr på vejrtrækningen og kan kontrollere den så jeg ikke får anfald på nogen måde.

I vandet er der flere elementer jeg skal kunne styre, og det kan jeg ikke, endnu!

Så fandt jeg sidste år denne fantastiske maske! 

Den gør livet noget lettere! For ikke at sige, at nu nyder jeg at svømme igen, eller rettere har fået modet tilbage til at få gang i svømningen igen!

Min opvarmning kunne se sådan ud … bare med maske (og i mit stille sind kalder jeg engang imellem denne opvarmning tante-svøm!)

https://www.youtube.com/watch?v=UjT-O1AUEgE

På et tidspunkt kunne det måske også komme til at se sådan ud

https://www.youtube.com/watch?v=9JgQHlBTseQ

Normalt lærer jeg mine klienter, at svømning er den perfekte sport for astmatikere og mennesker med vejrtrækningsproblemer. Det er det stadig, en super sport … pga den hjælp vandet giver i forhold til opdrift, modstand og motion for hele kroppen.

 

Det hjælper at lære at lukke munden mens ansigtet er i vandet. Rigtig mange mennesker der har astma er mundåndere. Det vil sige, at de trækker vejret gennem munden og ikke gennem næsen.

 

I Buteyko åndedrætsmetoden arbejder vi med at øge CO2 niveauet i blodet for på den måde at øge iltningen i celler, organer og væv.

Svømning kan øge niveauet af CO2 i dine lunger og derfor gøre din vejrtrækning bedre – eller det modsatte, sænke CO2 niveauet og over tid gøre din vejrtrækning og helbred ringere.

 

Derfor er det nødvendigt at vide hvad du skal gøre.

Og første skridt på vejen er netop, luk munden og træk vejret gennem næsen!

Som i den første video, rolig og helt afslappet brystsvømning hvor du har fuldstændig kontrol over din vejrtrækning. Så fylder du op mht til CO2 i dine lunger og giver derfor mulighed for at ilten kommer ud i hver eneste celle i din krop.

Når du har varmet op, så kan du gå over til mere fart over feltet som den måde dr. John Douillard viser i den næste video. Dr. John Douillard er tidligere professional Ironman og triatlet.

Hele artiklen om dr. John Douillards oplevelse af at gå fra næsevejrtrækning til mundånding giver et fremragende eksempel på hvad der sker i kroppen og hvordan det føles i dagligdagen – uden på nogen måde at motionere.
https://lifespa.com/nose-breathe-while-swimming/

 

Når vi træner Buteyko Åndedrætsmetoden er hensigten netop at gå fra mundånding til næseånding.

Det er nemt nok at sige, at det kun drejer sig om at lukke munden!

Det gør det også … og at finde ud af hvorfor vi bruger munden til vejrtrækning når vi kunne få det så meget bedre ved at gøre brug af vores næse til vejrtrækningen.

Det er det organ vi er udstyret med til den proces. Alle de faciliteter næsen er udstyret med og tilbyder os, har vi på ingen måde når vi bruger munden til vejrtrækning.

Derefter afdækker vi i hvilke situationer bruger vi munden?

Udover når vi taler og spiser! Det vil sige vi kigger på vores adfærd og lærer af den.

Samtidig ser vi også på følelser!

Hvad vil det sige, følelsen af ikke at få luft nok? Som når vi får vand i næsen når vi svømmer.

Følelsen af ikke at kunne få luft nok er rigtig nok en grim følelse. Når vi ikke er klar over, at ved at forsøge at trække vejret mere, hvilket vi automatisk ofte gør, fører ikke til at ilten bliver afleveret til cellerne. Det gør det modsatte! Hvis vi overvinden vores følelse/trang til at trække vejret mere, når ilten hurtigere og i øget mål cellerne!

Og det kræver den rigtige træning! Det gør det bare!

God svømmetur!

 

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperentilerer, overventilere, overånder … kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden. 
Den sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Modtag spændende nyhedsbreve

Modtag spændende nyhedsbreve

Få de seneste nyheder, informationer og tips & tricks fra AstmaCare og ButeykoClinic!

Tillykke ... husk at checke din mail (og spam folderen), og godkend for at modtage vores emails.

Pin It on Pinterest

Share This