Der er rigtig mange muskler vi kender navnet på og funktionen af.

Hvem kender ikke til six packs … som jo bare er 4 forskellige muskler (rectus abdominis,  obliquus internus, obliquus externus og transversus abdominis)

Eller biceps og triceps!

Hvad med mellemgulvet – diafragma?

Hvad tænker du lige på når du læser mellemgulvet/diafragma?

At den er vores primære vejrtrækningsmuskel?
At den har indflydelse på hele kroppe, fra top til tå – mund og næse?

Og den du får ondt i når du ler længe og meget.

Diafragma påvirker alle vejrtrækningsmuskler!

Hver gang vi trækker vejret ændrer mellemgulvet form og størrelse.
Det skaber de trykforskelle der gør at luften kan komme ind i kroppen og tillade dig at komme af med luften igen.

 

Ved at du slapper mellemgulvet af.

Det er muligt fordi mellemgulvet hæfter hele vejen rund på ribbenskanten … lige med undtagelse af, at der er et hul til rygsøjlen.

 

 

 

 

Mellemgulvet er meget, meget mere end bare en muskel til at pumpe luft ind og ud af kroppen

Mellemgulvet og træningen af mellemgulvet er ofte overset.
Du kan selv gøre rigtig meget ved bare at gå i gang med at trække vejret ud og ind gennem næsen. Det 
afhjælper mange kroniske sygdomme og funktionsforstyrrelser.
Du kan få hjælp af din fysioterapeut til afslapning af dit mellemgulv.

Mellemgulvets anatomi er vidtrækkende og overraskende!

Hvem skulle have troet at undermunden, tungen, hjertet, lændehvirvelsøjlen, bækkenbunden og selv fødderne er forbundet til mellemgulvets fascier.* 1https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3731110/.

Advarsel … videoen kan virke lidt voldsom på nogle mennesker.

Dissekering af kroppen viser hvordan diafragmet er forbundet via fascienetværket, “deep front line” fra top til tå. https://www.youtube.com/watch?v=7zK-MZ2fjXA.

Udover de muskulære forbindelser er diafragmas fascier forbundet til blodkar, nerver og organer.

Vores primære vejrtrækningsmuskel har en række forbløffende funktioner: 

Diafragmet har indflydelse på helbredet!

Den har funktioner i forbindelse med andre af kroppens systemer.

Diafragmaet er vigtig for:

Kropsholdningen, og vedligeholdelsen af core stabiliteten når rygsøjlen er belastet. 

Den spiller en vital rolle i vores homeostase og sørger for at vores hjerte/kar- og lymfesystem fungerer godt.

Diafragmaet er også involveret i fordøjelsesfunktionen

Det at kaste op og synke

Danner mindst 50% af barrieren mod spiserørsreflux (sure opstød)

Diafragmets bevægelsen er i tæt forbindelse med – og neurologisk knyttet til bækkenbundens bevægelse [3] og med svælget og tungens muskler. [4, 5].

 

Vejrtrækningen bevæger rent fysisk hjernen og påvirker alle dele af nervesystemet.

Vejrtrækningen skaber svingninger i det neurale limbiske system.
Svingningerne bliver også afspejlet i andre dele af det centrale, perifere og autoimmunske nervesystem. [6]

Vejrtrækningen har også en meget stor indflydelse på cirkulationen af det venøse blod og cerebral spinalvæske i hjernen. [7]. (De røde blodkar fører det iltede blod fra lungerne gennem hjertet til kroppen, de blå blodkar fører det afiltede blod fra kroppen gennem hjertet til lungerne)

 

De store vejrtrækninger som det stærke og velfungerende mellemgulv kan skabe, forstærker de virkninger som vejrtrækningen har på hjernen og nervesystemer. Så når du dyrker idræt og har brug for større vejrtrækninger end ved hvile, er det vigtigt at det er et veltrænet mellemgulv der giver dig sejren!

Svingningerne, der bliver skabt af vejrtrækning kan ses i svingninger at neurale aktiviteter i det limbiske system.

Ligeledes påvirkes øvrige dele af det centrale, perifere og autonome nervesystem.
Vejrtrækingen har vist sig at have den største indflydelse på cirkulationen af venøst blod.

Og cerebral spinalvæsken i hjernen  [7].

Mellemgulvet har mange proprioceptive fibre (den del af nervesystemet, der modtager indtryk fra legemets egne organer) til at hjælpe det med at fungere som en udveksling af informationer fra hjernen og andre områder i kroppen.

Det vigtigt for os alle som har besvær med vejrtrækning og kredsløb at genskabe en god funktion af mellemgulvet.
Det er ikke bare vejrtrækningen og kredsløbet der er i fokus … også alle følgende forhold:

  • Dårlig holdning og svag kernestabilitet
  • Kronisk smerter i nakke, kæber, ryg og bækkenområdet
  • Inkontinens og sengevædning
  • Dysfunktion af stemmebåndene
  • Halsbrand/ refluks
  • Smerter i maven og IBS (Irritabel tarmsyndrom)
  • Problemer med at synke og talebesvær
  • Kan bringe hjernen og nervesystemet i fare ved for dårlig iltning

Til daglig er det nødvendigt at have en lille vejrtrækning når vi er i ro. En lille vejrtrækning er 4-6l luft i minuttet!
Store vejrtrækninger giver ikke mere ilt … selv om det kunne virke indlysende at større er bedre. Det er lige omvendt!

For at få en effektiv og stabil vejrtrækning skal vi træne vores mellemgulv for den måde at danne over-/undertryk i lungerne. Ved hjælp af mellemgulvet kan vi trække vejret helt automatisk dvs. tillade hver vejrtrækning. 

* Muskelhinde eller fascie er et bånd eller kappe af bindevæv, primært kollagen, under huden, der forbinder, stabiliserer, indkapsler og adskiller muskler og andre indre organer. Muskelhinder er klassificeret efter lag, som overfladisk fascie, dyb fascie, og visceral eller parietal fascie, eller efter dets funktion og anatomiske placering.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperentilerer, overventilere, overånder … kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden. 
Den sætter dig i stand til at være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist. Få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet. 

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Referencer:

  1. Bordoni, B. and E. Zanier, Anatomic connections of the diaphragm: influence of respiration on the body system.J Multidiscip Healthc, 2013. 6: p. 281-91.
  2. Kocjan, J., et al., Network of breathing. Multifunctional role of the diaphragm: a review.Adv Respir Med, 2017. 85(4): p. 224-232.
  3. Talasz, H., et al., Phase-locked parallel movement of diaphragm and pelvic floor during breathing and coughing-a dynamic MRI investigation in healthy females.Int Urogynecol J, 2011. 22(1): p. 61-8.
  4. Wang, W., T. Similowski, and F. Series, Interaction between genioglossus and diaphragm responses to transcranial magnetic stimulation in awake humans.Exp Physiol, 2007. 92(4): p. 739-47.
  5. Cheng, S., et al., Movement of the tongue during normal breathing in awake healthy humans.J Physiol, 2008. 586(17): p. 4283-94.
  6. Zelano, C., et al., Nasal Respiration Entrains Human Limbic Oscillations and Modulates Cognitive Function.J Neurosci, 2016. 36(49): p. 12448-12467.
  7. Daouk, J., R. Bouzerar, and O. Baledent, Heart rate and respiration influence on macroscopic blood and CSF flows.Acta Radiol, 2017. 58(8): p. 977-982.

 

Modtag spændende nyhedsbreve

Modtag spændende nyhedsbreve

Få de seneste nyheder, informationer og tips & tricks fra AstmaCare og ButeykoClinic!

Tillykke ... husk at checke din mail (og spam folderen), og godkend for at modtage vores emails.

Pin It on Pinterest

Share This