0 emner

Mælkebøttetesten

En nem, hyggelig måde at finde ud af om du har en blid og afslappet vejrtrækning.

Lige netop i denne tid har vi masser af mælkebøtter, nogle i fuld flor, andre allerede afblomstrede og står med smukke pomponer.

På min morgentur med min hund, talte vi om… vejrtrækning! Vi smilte lidt til hinanden, han er en sniffer og jeg betegner mig hellere som en dufter! Der er jo forskel på hvad vi sætter pris på i vores næse!

Det fik mig lige til at lave et lille eksperiment.

Jeg plukkede en mælkebøtte med pompon.

Jeg pustede og frøene løsnede sig og spredtes. Hvad havde jeg gjort? Var det en afslappet vejrtrækning?
Nej det var det bestemt ikke.

Jeg skulle spidse munden, presse, støde luften ud ved hjælp af mit diafragma, forsøgte at tømme lungerne for luft.
For at kunne gøre det skulle jeg jo fylde lungerne med luft. Altså en stor, tung vejrtrækning. Det er ikke blid og afslappet vejrtrækning.

Så prøvede jeg igen – med åben mund og gjorde det samme, pustede ved hjælp af mit diafragma. Der var ikke et eneste frø der løsnede sig! For at der kan komme meget luft ud er det nødvendigt at der skal meget ind.

Der skete noget andet!

Næste forsøg, samme rutine nu blot med næsen!

Uanset hvor meget jeg pustede gennem næsen skete der ikke noget, udover at forbipasserende sikkert har undret sig.

En lille blid indånding gennem næsen, hvor luften bliver sendt lige ned i alveolerne uden at fylde lungerne med luft.
Samme resultat når jeg bare åndede naturligt ud, med en almindelig udånding. Lidt ind og en længere udånding.
Det mindede mere om en blid og afslappet udånding.

Min helt enkle konklusion, når jeg puster med åben mund, bliver jeg hurtigt svimmel og det er jo ganske naturligt!  
Når jeg ånder ud gennem næsen, har jeg en rolig, blid og afslappet vejrtrækning. Nu har jeg endnu en god måde at finde ud at træne den rolige og afslappede vejrtrækning.

Holde en mælkebøtte under næsen og nyde at der intet sker!

Roligt, blidt og afslappet mens mit parasympatiske nervesystem tager sig tid til at nyde freden i kroppen og hjernen.

Mens alle mine celler bliver fyldt med energi.

Jeg har oprettet en gruppe for os med interesse i vejrtrækning på Facebook .
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This