0 emner

Det er bevist, at langsom, dyb vejrtrækning kan reducere visse hormonelle symptomer på overgangsalderen.

En undersøgelse fra 2012 undersøgte potentialet for parasympatisk aktivering via langsom, dyb, diafragmatisk vejrtrækning for at reducere hyppigheden og sværhedsgraden af ​​hedeture.
Tempoet i vejrtrækning kan reducere stressresponsen, slappe kroppen og sindet af.

Til undersøgelsen designede forskere et ni-ugers, tre-trins klinisk forsøg, hvor deltagerne fik en lyd-cd til brug for at øve tempoet i de guidede åndedrætsøvelser.

En gruppe øvede via den guidede vejrtrækningsøvelse 6 vejrtrækninger et minut en gang om dagen i 15 minutter.
En anden gruppe øvede den samme øvelse to gange om dagen.
Den tredje gruppe øvede 14 vejrtrækninger i minuttet i 10 minutter hver dag (normal vejrtrækning).
Næsten 80% af de kvinder, der afsluttede undersøgelsen, fandt, at øvelserne var lette at udføre og nemme at passe ind i deres daglige rutine. Alle deltagere i de tre grupper rapporterede om reduktioner i hedeture.
Kvinderne, der øvede vejrtrækningstempoet to gange om dagen oplevede den største forbedring (52%).
De, der øvede 6 vejrtrækninger  en gang om dagen i
et minut, oplevede en 42% forbedring, og de, der trænede normal vejrtrækning, oplevede en 46% forbedring.
Forskerne konkluderede, at tempoet i vejrtrækningen giver en brugbar intervention, der let kan anvendes, og der er behov for en større undersøgelse for fuldt ud at vurdere virkningen af vejrtrækningsøvelserne på reduktion af blitz.

E-bogen, Recognizing and Treating Breathing Disorders, citerer tidligere undersøgelser, der viser, at kvinder, der ikke er i stand til eller “uvillige” til at tage hormonbehandlinger, har med succes brugt vejrtrækningen for at reducere hedeture.

Denne forskning er bakket op af en e-mail, jeg modtog fra en klient, der skrev, at hun havde bemærket betydelige fordele efter at have lært vejrtrækningsteknikker og -øvelser som hun nu praktiserede.
Hun sagde, “Jeg har bemærket et fald på 90 til 100% ifm. nattesved, når jeg går i seng med min mund tapet, og det er efter kun en uge.”
Dette peger på bedre regulering af det autonome nervesystem og svarer til forskning, der forbinder nattesved med søvnapnø.
Ifølge undersøgelsen fra 2013 er forekomsten af ​​nattesved tre gange højere hos mennesker med ubehandlet søvnapnø end i den generelle befolkning.
Ved at bruge MyoTape for at sikre vejrtrækning gennem næsen under søvn kan nattesved, apnø og den søvnløshed der ofte følger med, afhjælpes.

Hvad er det næste for kvindelig respiratorisk sundhed?
Den videnskabelige litteratur, der undersøger kvindelige kønshormoners rolle i vejrtrækningssundheden, er kompliceret og ufuldstændig.
Kvinder adskiller sig markant i hormonelle profiler i løbet af deres liv, og vurdering af hormonel status er stadig et problem, da overgangsalderen først kan bekræftes 12 måneder efter, at den faktisk opstår.
Selv da, er det ofte svært at bestemme på grund af brugen af ​​hormonelle lægemidler.

Det er vigtigt, at forskning begynder at undersøge hormonelle påvirkninger på åndedrætssundheden i tilstrækkeligt store undersøgelser.

Fremtidig arbejde skal tage højde for faktiske faktorer, såsom rygning, som har en anti-østrogen effekt. For eksempel vil etablering af en klar forbindelse mellem astma og hormonbehandlinger sandsynligvis blive stærkt påvirket af forståelsen af ​​rygningens rolle.

Der er tilstrækkelig dokumentation til at godtgøre, at kønshormoner påvirker respiratorisk sundhed og sygdom i løbet af en kvindes liv.

Imidlertid er forståelsen af ​​denne indvirkning begrænset.

Nogle undersøgelser dækker astma og lungefunktion, men næsten ingen undersøger KOL.

Det virker ret tydeligt, at kvinder, der når puberteten tidligt og har uregelmæssige perioder, også lider mere af astma og har en dårligere, lavere lungefunktion. Det er kendt at astma og vejrtrækningssymptomer svinger under menstruationscyklussen. Dette kunne antyde muligheden for terapeutiske indgreb.

Ændringer i vejrtrækningssundheden omkring overgangsalderen er sandsynlige, men meget undervurderede og vanskelige at måle på grund af hormonbehandlinger.
Bedre forståelse af disse områder har stort potentiale til at forbedre behandling og resultater for kvinder med astma og KOL.
En gennemgang af ​​litteraturen i 2012 om vejrtrækningssundhed hos kvinder fra menarche til overgangsalderen sluttede af med denne erklæring, “Tiden for undersøgelse af vejrtrækningssundhed hos 2.000 mænd og 29 kvinder forbi.”

Jeg har oprettet en lukket gruppe på Facebook for os med interesse i vejrtrækning. Kom og vær med  på Træk Vejret Bevidst & Afslappet.
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du “bare” vil have et par tips i ny og næ, er du meget velkommen til at besøge mig på Facebook Træk Vejret Kontrolleret & Bevidst 

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig.
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventilations-syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet.

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 15 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

 

Pin It on Pinterest

Share This