0 emner

Det at give et knus er den smukkeste form for kommunikation.

Det at give et knus, et kram, en omfavnelse er en kraftfuld måde at give udtryk for kærlighed, frygt, beundring, bedrøvelse, glæde og lykke.

Og det er en måde til at knytte sig dybt til et andet menneske og vise medfølelse, omsorg og tryghed.

Virginia Satir, var amerikansk forfatter og psykoterapeut med speciale i familieterapi, sagde at vi hver behøver 4 knus om dagen for at overleve, 8 knus for vedligeholdelse og 12 kram om dagen for at udvikle os og vokse.
Kram er vitale for vores helbred og trivsel og selv forskere har bekræftet dette.
Her er årsagerne til hvorfor du skal give og modtage så mange kram om dagen som muligt:

  • Kram, styrker immunforsvaret med et blidt pres på brystbenet. Den følelse der aktivere solar plexus chakra som til gengæld stimulerer thymuskirtel. Thymuskirtlen regulerer og balancerer kroppens produktion af de hvide blodceller.

     

  • Kram, hjælper når der er en der sørger fordi det kan give ægte trøst, lindre smerte og berolige sjælen ved at give styrke til at fortsætte og undslippe en følelsesmæssige tortur.

     

  • Kram, sænker stress ved at reducere kortisolniveauet.
    En undersøgelse fra 2013 viser at deltagerne der have en samtale på 15 minutter med deres  partner eller venner der boede langt væk havde drastisk lavere stressniveauer når samtalen foregik på den måde at deltagerne talte med en livagtig dukke i menneskestørrelse. Det gav følelsen af nærhed. Sammenligningsgrundlaget, var mennesker der talte med deres partner eller venner via mobiltelefoner.

    Kram fremmer ro og forbedrer humøret, giver varme og nærhed.

     

  • Kram, får muskler til at slappe af og nedsætte spændingen i kroppen, lindre smerte og berolige ømhed i kroppen ved at øge cirkulationen i bindevævet.

     

  • Kram, sænker risici ift sygdom fordi krammene nedsætter stress og forebygger stressens negative effekter.
    En undersøgelse i 2014 der omfattede 404 voksne deltager viste at kram og socialt samspil sænkede stress og forebyggede sygdom ved at understøtte immunforsvaret.

     

  • Når vi krammer, reducerer vi frygt og angst.
    En undersøgelse fra 2013 som blev foretaget af the Association for Psychological Science viste, at det at røre ved hinanden opløste frygten i mennesker med lavt selvværd.

     

  • Det at kramme forbedrer stemningen, øger niveauet af oxytocin, du ved ”kærlighedshormonet” eller ”tilknytningshormonet” og fører til følelsen af lykke og glæde.


Så nu er det jo bare at begynde med at nyde krammet endnu mere end før. Følelsen af glæde, varmen fra et andet menneske, komme i kontakt med mennesker og give udtryk for din varme overfor et andet menneske.

Hvad har det med vores vejrtrækning at gøre, vil du sikkert spørge.

Læg mærke til, næste gang du giver et menneske et kram, hvordan det menneskes vejrtrækning er.
Det kan du slet ikke undgå at føle, en hurtig overfladisk vejrtrækning, en rolig vejrtrækning med mellemgulvet – så ved du rigtig meget om dette menneskes sindsstemning.

Skal den du krammer trøstes smitter din egen rolige regelmæssige vejrtrækning af på personen. Er det menneske du krammer lykkelig og glad vil du lægge mærke til at din vejrtrækning lynhurtigt ændrer sig.
Sådan kan vejrtrækning smitte bare ved et kram.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperentilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Modtag spændende nyhedsbreve

Modtag spændende nyhedsbreve

Få de seneste nyheder, informationer og tips & tricks fra AstmaCare og ButeykoClinic!

Tillykke ... husk at checke din mail (og spam folderen), og godkend for at modtage vores emails.

Pin It on Pinterest

Share This