0 emner

Har du en 10 minutters tid en gang om dagen i mindst 1 uge?

Hvad skal du bruge de 10 minutter til?

Du skal notere tre ting som gik godt for dig, den dag.

Du skal også skrive hvorfor du mener det gik godt.

Det er vigtigt at have en fysisk oversigt over de ting du mener, gik godt for dig og hvorfor.
Det er ikke nok bare at tænke over det – det skal ned på papir. Ud gennem fingrene på den ene eller anden måde. Pen og blæk eller elektronisk.

Det kan være små begivenheder. Der er ikke noget der er for stort eller småt. Det der betyder noget er, hvad det betød for dig.
Det kan være du fik et stort smil i bussen eller at din boss roste dig. Din partner har lavet mad til jer når du kommer hjem. Du vandt 1 million i lotto! Eller mødte en hare på din vej som blev liggende så længe i græsset at du kunne nå at møde den.

For at gøre det enkelt for dig er det godt at indarbejde en god rutine der passer ind i dit liv.
Det kunne f.eks. være lige inden du går i seng. Så falder du også i søvn med et smil.

Her er strategien:

  1. Giv det du vil skrive om en titel: Stort smil i bussen
  1. Skriv lige præcis som du husker det med så mange detaljer som muligt. Også dialogen hvis der var en
  2. Fortæl om hvordan oplevelsen gjorde dig til mode lige da den fandt sted og hvordan den senere gjorde dig til mode – som nu når du gennemlever oplevelsen igen
  3. Fortæl om hvad du tror der satte gang i oplevelsen – hvorfor skete den oplevelse lige for dig, hvad gjorde, at du lagde mærke til lige netop den oplevelse
  4. Brug lige netop den skriveform til at beskrive oplevelsen der passer dig bedst – lad være med at hænge dig i kommaer, punktummer – formfuldendte formuleringer. Skriv løs og nyd det
  5. Læg mærke til om du undervejs fokuserer på negative følelser – vend tilbage til den gode oplevelse og den positive følelse der fulgte med oplevelsen. Det kan godt være svært, vi er jo kun mennesker!
    Det bliver nemmere og nemmere jo flere gange du træner og det kan virkelig gøre en stor forskel på hvordan du føler dig til mode

Trattera:

 

 

Nu kommer det vigtigste:

LÆG MÆRKE TIL DIN VEJRTRÆKNING MENS DU ER I OPLEVELSEN OG SKRIVER OM DEN.
LÆG MÆRKE TIL DIN VEJRTRÆKNING MENS DU GENFORTÆLLER OG NEDSKRIVER OPLEVELSEN.

Alle tre gange!

Hvad lærte du om din vejrtrækning? Var det det samme ved hver oplevelse? Hvordan var det forskelligt?

Hvordan var din vejrtrækning når du er i selve oplevelsen?
Hvordan er din vejrtrækning når du genfortæller og ser dig selv i situationen?

Over tid, kan du se et mønster både i din vejrtrækning og den måde du oplever 3 gode ting hver dag.

Jeg håber du kan lide øvelsen og bliver ved lidt mere end en uge. Vi er alle under et usædvanligt stress i denne periode og har brug for at fokusere på det der er godt. Det kan være nemmere at fokusere på hvad vi ikke kan, må og den potentielle fare der lurer når vi bevæger os udenfor.

Jeg har oprettet en gruppe for os med interesse i vejrtrækning på Facebook .
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This