0 emner

Skal vi lige slå fast med 7tommer søm – der findes ikke ”one-fits-all” vejrtrækning!

Der findes en ”rigtig” vejrtrækning til enhver situation.

Der findes en ”rigtig” vejrtrækning til ethvert menneske.

Vejrtrækningen skal imødekomme kroppens krav.

Det, der er det allervigtigste og mest afgørende for den ”rigtige” vejrtrækning, er hvor lang tid tager det for kroppens kemiske akse for at vende tilbage til dets optimale niveau.

Mundånding er hverken god eller dårlig

Næsevejrtrækning er hverken god eller dårlig

Hurtig vejrtrækning er hverken god eller dårlig

Langsom vejrtrækning er hverken god eller dårlig

Vejrtrækning med brystet eller diafragma er hverken god eller dårlig

DET KOMMER FULDSTÆNDIG AN PÅ HVAD KROPPENS KRAV ER

Vejrtrækning i hvile
Hvis, alt andet lige, vi laver et almindeligt regnestykke, ganger og divider minutvolumen med mængden af luft i en gennemsnitsvejrtrækning, får vi følgende resultat – under den forudsætning, at det sker når vi er i hvile. 

5-6 l luft pr. minut

6-10 vejrtrækninger pr. minut

Vejrtrækning ind og ud gennem næsen

Vejrtrækning via diafragma

Og lukkede læber

Stille

Hvis du kan høre én trække vejret, er der en alt for stor sandsynlighed for at vedkommende har en dysfunktionel vejrtrækning.

Vejrtrækning ved belastning
Sekundær vejrtrækning forekommer normalt under belastning, når den øvre del af brystet og munden bruges til at komme af med overskydende kuldioxid. Den kuldioxid, der blev dannet som et biprodukt af anstrengelsen.

Det skaber ikke noget problem FORUDSAT, at den kemiske akse bliver genskabt indenfor et rimeligt tidsrum.

Talens/sangens drivkraft er også vejrtrækningen – det at tale hurtigt, animeret eller at tale i lange, lange sætninger i laange perioder, noget som vi indimellem lægger ører til under foredrag eller til forelæsninger. Når vi ler meget længe og kraftigt, eller græder, kan der også være grund til at vi tager munden til hjælp til vejrtrækning.

Og naturligvis skal vi hverken holde op med at le eller græde, vi skal bare være klar over, at det vil være rigtig sundt for os at få styr på vejrtrækningen igen så hurtigt som muligt.

Lad os så komme til den kemiske akse jeg har talt så meget om!

Det er processen der holder kroppen ”på dydens smalle sti” altså holder kroppes pH-værdi i balance.

pH-skalaen løber fra 0 til 14, hvor 0 er det mest syreholdige til 14 som det mest basiske (alkaliske).

Kroppen fungerer indenfor et meget snævert område ”dydens smalle sti” som her ligger mellem 7,35 til 7,45. Det er denne smalle sti som vi betegner ”den kemiske balance.”

Hvis pH-værdien falder til 6,8 eller stiger til 7,8 vil der begynde at opstå celledød. Derfor er det så vigtigt, at der er en form for overvågning og mulighed for at korrigere. Her er vejrtrækningen det bedste instrument til at undgå at kroppen kommer ud af den kemiske balance…

Fortsættelse følger…

Jeg har oprettet en lukket gruppe på Facebook for os med interesse i vejrtrækning. Kom og vær med  på Træk Vejret Bevidst & Afslappet.
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du “bare” vil have et par tips i ny og næ, er du meget velkommen til at besøge mig på Facebook Træk Vejret Kontrolleret & Bevidst 

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig.
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventilations-syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet.

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

 

 

Pin It on Pinterest

Share This