0 emner

Hvad bliver der af fedtet?

Jeg havde faktisk end ikke overvejet spørgsmålet – hvor fedtet blev af når kiloene var væk. Ja, så var fedtet jo væk og så var den ikke længere.
Indtil jeg faldt over svaret ved et tilfælde. Og så blev min nysgerrig virkelig vagt.

Verden er besat af diverse diller om moderigtige diæter og vægttab, men kun få ved, hvordan et kilo fedt rent faktisk forsvinder fra vægten.

Jeg kendte ikke helt hele historien! Nu er jeg bedre kørende! Historien er spændende og interessant.

Den australske surfer og forsker Ruben Meermann stillede i første omgang sig selv spørgsmålet efter han havde tabt nogle af de kilo han synes han fyldte for meget med når han red på de gode bølger. Ikke fordi han var alvorlig overvægtig, bare sådan lidt rigeligt på sidebenene.
Ruben Meerman er assistant scientist ved UNSW og han arbejdede i undersøgelsen sammen med sin mentor, professor Andrew Brown, leder af School of Biotechnology and Biomolecular Sciences også ved University of New South Wales, Australia. 

Selv de 150 læger, diætister og personlige undervisere, Ruben Mermann spurgte i sin søgen efter en forklaring, overraskende ham og hans mentor med et stort hul i deres sundhedsviden.
Den mest almindelige misforståelse de stødte på var, at fedt omdannes til energi.

Problemet med denne teori er, at den overtræder loven om bevarelse af stof, som alle kemiske reaktioner adlyder.

Nogle respondenter mente, at fedt bliver til muskler, hvilket er umuligt, og andre antog, at det undslipper via tyktarmen. Kun tre af de sundhedsprofessionelle gav det rigtige svar, hvilket betyder, at 98% af sundhedspersonalet i undersøgelsen ikke kunne forklare, hvordan vægttab fungerer.

Så hvis ikke det bliver til energi, muskler eller ryger i tønden, hvor bliver fedtet så af?

Så skal vi se på fakta om fedtstofskifte!

Her kommer det rigtige svar

Fedt omdannes til kuldioxid og vand.
Vi udånder overflødigt kuldioxid, og vandet blandes med vores cirkulation, indtil det ryger ud som urin eller sved.

Hvis du taber, smider, mister, kommer af med 10 kg fedt, kommer der nøjagtigt 8,4 kg ud gennem lungerne, og de resterende 1,6 kg bliver til vand.
Med andre ord udånder vi næsten al den vægt, vi taber.

Der var det så lige jeg tabte underkæben, for det havde jeg ikke tænkt over.
Altså det med at kiloene forsvandt på den måde. Det billede havde jeg ikke lige på min nethinde!


Det giver god mening

Dette overrasker næsten alle, men faktisk kommer næsten alt, hvad vi spiser ud via lungerne.

Hvert kulhydrat, vi fordøjer, næsten alle fedtstoffer omdannes til kuldioxid og vand. Det samme gælder for alkohol.

Protein deler samme skæbne, bortset fra den lille del, der bliver til urinstof og andre faste stoffer, som vi udskiller som urin.

Den eneste del af maden der ender i din kolon, ufordøjet og intakt, er kostfibre. Alt andet du sætter til livs, absorberes i blodbanen og organerne – og går ingen steder før du udånder det!

Kilogram ind versus kilogram ud

Vi har måske lært at ”energi ind svarer til energi ud.”
Energi er et notorisk forvirrende koncept! Også for sundhedspersonale og forskere der studerer fedme. For slet ikke at tale om alle os andre.

Årsagen til, at vi tager på eller taber os, er meget mindre mystisk – hvis vi altså holder styr på alle kiloene, og ikke kun de gådefulde kilojouler eller kalorier.

Ruben Meerman fortæller, at de seneste tal fra den australske regering viser indbyggerne indtager 3,5 kg mad og drikkevarer hver dag.
Heraf er 415 gram faste makronæringsstoffer, 23 gram er fiber og de resterende 3 kg er vand.

Det, der ikke er rapporteret, er, at vi også indånder mere end 600 gram ilt, og dette tal er lige så vigtigt for taljen.

Hvis du fylder 3,5 kg mad og vand i din krop plus 600 gram ilt, skal du af med 4,1 kg for at holde vægten, ellers taber du dig.
Hvis du håber at smide lidt kilo, skal du altså af med mere end 4,1 kg.

Så hvordan får du dette til at ske?

Regnestykket ser sådan ud!

De 415 gram kulhydrater, fedt, protein og alkohol, som de fleste australiere (danskere, amerikanere, tyskere…) spiser hver dag, producerer nøjagtigt 740 gram kuldioxid plus 280 gram vand (ca. en kop) og ca. 35 gram urinstof og andre faste stoffer udskilt som urin.

Hvis vi tager en person på 75kg er det det hvilene stofskifte som producerer ca. 590g kuldioxid om dagen. Et hvilende stofskifte er den hastighed hvormed kroppen bruger energi, når vi ikke bevæger os.
Uanset hvad du har læst, lært eller hørt kan ingen pille øget tallet! Det kan ikke lade sig gøre.

Den rigtig gode nyhed er, at du udånder 200 gram kuldioxid, mens du sover om natten. Så du har allerede nået en fjerdedel af dit daglige mål allerede før du kommer ud af sengen!

The metabolic fate of an average Australian’s daily intake of food, water, and oxygen (Nutrient intake data: Australian Bureau
of Statistics, Australian Health Survey: Nutrition First Results – Foods and Nutrients)

 

Spis mindre, udånder mere

Så hvis fedt bliver til kuldioxid, skal du så ikke bare trække vejret mere for at tabe dig?
Næ, så ment går det desværre ikke!

Hvis du øger din vejrtrækning ved at tage større vejrtrækninger, trækker vejret gennem munden for at få så meget luft i lungerne som muligt, er det eneste du træner din evne til at blive svimmel og muligvis besvime. Du træner i at hyperventilere. Og det er bestemt ikke noget at stræbe efter. Du får nemlig mindre ilt til cellerne på den måde. Og overholder ikke kroppens naturlige behov for balancen mellem ilt og kuldioxid.
Fordi uanset hvor stor din vejrtrækning er, vil der altid være mellem 20-21% ilt i luften ved havets overfalde.

Der er kun en vej – vær mere aktiv – bevæg dine muskler mere end du gjorde i går. Hvis du vil øge mængden af kuldioxid er det den eneste måde. For det er jo kuldioxiden der skal hjælpe ilten ind i dine celler.

Der er nogle flere gode nyheder
Bare det at stå op og klæde dig på fordobler hastigheden af dit stofskifte. Så er du godt i gang.

Bare en lille gimmick.
Hvis du bare, i løbet af 24 timer, tager alt dit tøj af og på vil du være kommet af med mere en 1200g kuldioxid!!!!

Mere realistisk, du tredobler din omsætningen i dit fedtstofskifte ved at lave mad, støvsuge, feje osv. i forhold til dit hvilestofskifte.
Eller bare det at gå en tur med godt gang i armene øger dit fedtstofskifte med 300%.

For at få en retningslinje for hvilke aktiviteter der gør hvad, kan du hente inspiration her 

Der skal ilt til!

Hvis vi skal omsætte 100 gram fedt skal vi bruge 290 gram ilt som producerer 280 gram kuldioxid plus 110 gram vand.
Maden, du spiser, kan ikke ændre disse tal.

For at tabe 100 gram fedt skal du derfor udånde 280 gram kuldioxid oven i det, du producerer ved at fordampe al din mad, uanset hvad den er.

Enhver diæt, der leverer mindre “brændstof” end du forbrænder, gør tricket, men med så mange misforståelser om, hvordan vægttab fungerer, er det kun få, der helt ved hvorfor.

Igen er det vigtigt at huske på at al vejrtrækning foregår gennem næsen. Indånding og udånding gennem næsen.

Sker vejrtrækningen, også når vi taler om at tabe sig, gennem munden, forrykker vi balancen mellem ilt og kuldioxid som gør, at det bliver sværere at komme af med det overflødige fedtdepot.

Jeg har oprettet en lukket gruppe for os med interesse i vejrtrækning på Facebook .
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This