0 emner

Og har svært ved at holde op igen?
Det er en ond cirkel du er kommet ind i … det ene host tager det andet og til sidst gør hele kroppen også ondt.

kvinde med hoste

Det behøver ikke være sådan!

Der er en nem måde at bryde den onde cirkel på – det lyder meget ment, og mange gange når noget lyder nemt viser det sig at være svært.
Sådan kan min (Buteyko åndedrætsmetodens) måde også virke på nogle mennesker. Det lyder så let, hvilket det også er. Alt hvad det kræver fra din side, er din fulde og udelte opmærksomhed. Det kan være svært.

Lad os starte med at lære det helt basale!

Sæt dig ret op og ned sådan at du føler at du sidder god og behageligt
Slap alle dine muskler af, ja vær fuldt og helt afslappet. Start med at tjekke at dine skuldre er helt nede på plads og ikke oppe i nærheden af dine ører – heller ikke om vinteren er de gode ørevarmere! Altså helt afslappede skuldre.
Din mave skal også være helt og aldeles afslappet. Den skal være blød, ikke noget med at holde maven inde for at holde profilen!
Træk vejret gennem din næse hvis det på nogen måde er muligt for dig.
Træk vejret uden nogen som helst hjælp fra dig selv, lad vejrtrækningen bare ske sådan som den nu engang sker.
Kroppen vil finde ud af at det – tro mig, den vil gøre sit bedste. Når du lader vejrtrækningen passe sig selv vil du lægge mærke til, efter nogle få øjeblikke, at din brystkasses bevægelser bliver mindre og mindre! Dit mellemgulvs bevægelser bliver også mindre og mindre, helt afslappet.

Du gør et fint arbejde!

Nu trækker du vejret fra et mindre “område”, altså du føler det næsten som du slet ikke trækker vejret lige så meget som du plejer af gøre. Det der er ved at ske er, at du er ved at lære at trække vejret væsentligt mere effektivt.

Det er lige sådan det skal være!

Husk altid at trække vejret gennem din næse, ikke kun når du trækker vejret ind også når du puster ud igen! Det er der også en virkelig god grund til – når du også bruger næsen til udåndingen holder du dine luftveje fugtige hele tiden, og det er meget rarere og giver en mere effektiv vejrtrækning!

Når du trækker vejret gennem næsen er det en fordel fordi det hjælper dine luftveje med at holde sig fugtige og steriliserer samtidig luftvejene og dermed nedsætter årsagen til den irriterende hoste. Når du hoster, og gør det med åben mund, vil du have tendens til at trække vejret med munden og dermed stille og roligt irritere dine luftveje mere.
Fugtige luftveje holder slimet tyndt! Tykkere slim gør det hårdere at hoste og det gør så at luftvejene kan blive irriterede. Når det bliver hårdere at komme af med slimen, vil du instinktivt hoste – og så er det hosten sætter gang i den onde cirkel.

Jeg ved godt at mange mennesker der hoster også oplever at have en lukket næse – det kan løses med Buteyko øvelsen “få-en-fri-næse” eller en neti kande, næseskyld med en svag saltopløsning – der er flere gode muligheder.
Som ved så meget andet, du får det bedste resultat når du lærer af en veluddannet, professionel Buteyko behandler.
Buteykometoden vil gradvist fjerne tendensen til din lukkede næse!

Og så er du allerede langt!

Hostesaft virker ved at gøre slimen tyndere eller ved at tørre slimet ud, undertrykke/lamme den irriterende følelse, eller tvinge luftvejene til at være mere åbne.
Det hostesaften ikke gør, er at tage hånd om årsagen til din hoste. Sommetider bare gør den hosten værre over tid. Buteyko metoden tager hånd om hyperventilationen, altså overåndingen, genopretter blidt muligheden for næsevejrtrækning og genskaber de sunde cirkel.

Nu skal du så lære nogle få Buteyko principper til at slippe af med hosten.

Når du mærker der er et host undervejs, erstatter du hostet ved at synke, synke hårdt.
Det hjælper hvis du har et glas vand i nærheden. Det at synke er mindre belastende for vævet. Jo mindre du hoster, jo mindre bliver dine stemmebånd irrirerede, jo mindre slim vil de producere. Så får stemmebåndene den hvil de behøver for at komme sig.

I virkeligheden er det meget enkelt: Hav altid et glas vand i nærheden.

van

Når du føler trang til at hoste, tage en lille slurk, synk hårdt og forsøg om du kan undertrykke din hoste. Hvis du skal hoste efter du har taget nogle små slurke vand og sunket det, så røm dig så stille og roligt som du kan – naturligvis har du munden lukket hele tiden, ellers kan du jo ikke udelukkende bruge næsevejrtrækning!
Hvis du har en virkelig hårdnakket hoste så skal du tilføje en anden øvelse.

Mini-vejrholdnings-øvelsen!

Du kan både sidde og stå, eller gå til denne øvelse.
Træk vejret blidt ind gennem din næse
Hold dig for næsen
Hold vejret mens du tæller til 5
Slip næsen (munden er naturligvis lukket)
Træk vejret blidt og roligt gennem næsen de næste 3-4 vejrtrækninger.
Gentag i en 3-5 min eller indtil hosten er væk.

Helt personligt synes jeg at krillerhosten hurtigt kommer væk med metode 1 – ellers bruger jeg metode 2 nogle gange hele dagen når det er influenza og forkølelsestid!
Så slipper jeg for både influenzaen og forkølelsen, næsten hver gang!

Jo mere du bliver god til at lave “afslappet vejrtrækning øvelsen” og husker at næsevejrtrækning er din nye måde at trække vejret på, jo hurtigere er du ovre det at have irriterede luftveje. Så kan dine luftveje endelig slappe af og komme til hægterne igen!

Mange mennesker tror at de er nødt til at hoste hårdt for at få slimen op fra lungerne – det er en misforståelse! Blid hoste er mindst lige så effektiv. Ved den blide hoste forbliver dine luftveje åbne i modsætning til når din luftveje snører sig sammen som når du mærker f.eks. astma.

Slimen vil komme op helt naturligt uden at skade vævet i svælget eller stresse hjertet.

Skal du have hjælp til at gøre det helt rigtige vil jeg gerne hjælpe dig! Giv mig et ring på 40403401 eller send mig en mail lwb@astmacare.dk

PS. Det hjælper også hvis du er ryger ….ryger

Pin It on Pinterest

Share This