0 emner
 – ved du hvordan? Kunne du tænke dig lignende resultater?

lunger og mellemgulvKan du huske karatefilmen “Karate Kid” hvor Mr. Miyagi sagde ofte “træk vejret gennem næsen. Ud gennem munden. Husk det er vigtigt at trække vejret – og det er det vigtigste at blive ved med at trække vejret.” Måske er det ikke ordret hvad der blev sagt, det er essensen! Det Mr. Miyagi gjorde et stort nummer ud af, var at lære the kid at trække vejret gennem næsen og blive ved med at trække vejret hele tiden. Han havde virkelig fat i noget rigtigt! Ved fakultetet for Videnskab for Sport og Træning ved universitetet i Portsmouth har dr. Mitch Lomax og hendes team har fundet ud af at hvis du træner dine vejrtrækningsmuskler fører det til markante forbedringer i idrætspræstationen. I undersøgelsen anvendte dr. Lomax en respiratorisk træningsanordning som arbejder på lignende måde som andre træningsanordninger der opbygger muskelstyrke. Som udgangspunkt skulle idrætsudøveren anvende anordningen i forbindelse med 30 vejrtrækninger to gange om dagen, hver dag. Dette var for at varme musklerne op fordi den typiske effekt af kraftudøvelsen ved opvarmningsøvelser typisk aftager i løbet af en halv time. Derfor skulle idrætsudøverne bruge anordningen umiddelbart før træningen og sportsudøvelsen for at kunne opnå det bedst mulige resultat.

….. “Kroppen er bygget således at de muskler der er ansvarlige for vejrtrækningen og hjerter bliver prioriteret i forhold til at få iltet blod på bekostning af ekstremiteterne, arme, ben og resten af kroppen. Arme og ben bliver derfor de første lemmer der går kold og forårsage for tidlig træthed/udmattelse.”

Dr. Lomax testede 12 løbere over 6 uger og fandt ud af, at de der lavede opvarmnings vejrtrækningsøvelserne forbedrede deres tider med 5-7%. De der lavede muskel-opvarmning kunne forbedre deres tider med 10-12% og de der trænede en kombination af vejrtræknings- og muskelopvarmning forbedrede tiderne med 15%. Dr. Lomax udtalte at det var meget konservativt satte tal og kunne ikke udelukke af mange atleter kunne opnå væsentligt bedre resultater. Der er tale om en typisk gruppe på 12 deltagere når det handler om sport og trænings fysiologiske undersøgelser. relaxator Kunne du tænke dig lignende resultater? Tag kontakt til AstmaCare og få en snak om en Relaxator https://astmacare.dk/aandedraetstraenere/relaxator/

Pin It on Pinterest

Share This