0 emner

Der er mange der er nervøse over deres blodtryk. Det er der bestemt ikke noget at sige til.

Lægen udskriver medicin som ikke altid er uden omkostninger – jeg har ikke hørt at de anbefaler deres patienter at se på deres vejrtræning for at sænke blodtrykket.

Det ville være den behandling som kunne være den, der gjorde at medicinen ikke blev nødvendig.

Jeg tænker hvorfor denne prioritering, medicin først?
Har vi givet lægen det indtryk, at vi gerne vil have noget fra receptblokken fremfor at se hvad vi selv kan gøre?

Føler vi, at vi ikke har tid nok til at bruge den ekstra tid det tager? Presset fra alle de andre ting vi også ønsker at have tid til at gøre godt, jobbet, familien, hobbien – og så vælger den ”hurtigste” måde.

 Vores stofskifte reguleres af vores vejrtrækning, derfor synes jeg naturligvis, at den skal komme i allerførste omgang.

Her er en ”bullet proof” måde at hjælpe sig selv til at nedbringe sit blodtryk.

Langsom og rytmisk vejrtrækning 💙

Langsom vejrtrækning, dvs. langsom udånding forbedrer følsomheden i vores arterielle baro-reflexorer og nedsætter blodtrykket.

En lille forklaring på baroreflex – Baroreflex eller baroreceptor refleks er en af kroppens homeostatiske mekanismer, der hjælper med at opretholde blodtrykket på næsten konstante niveauer. Baroreflex tilvejebringer en hurtig negativ feedback-loop, hvor et forhøjet blodtryk refleksivt får hjertefrekvensen til at falde og også får blodtrykket til at falde. Nedsat blodtryk reducerer aktiveringen af baroreflex og får pulsen til at stige og gendanne blodtrykniveauer.Indhold her

Undersøgelsen gik ud på at finde ud af om langsom vejrtrækning var i stand til modificere blodtrykket hos mennesker med forhøjet blodtryk og kontrolgruppen.

End-tidal CO2 – det betyder at forskerne måler hvor meget CO2 der er tilbage i udåndingsluften – blev målt i 20 deltagere med forhøjet blodtryk og hos 26 deltagere i kontrolgruppen. Alle deltagere skulle sidde ned mens de havde spontan vejrtrækning og kontrolleret vejrtrækning i perioder på hhv. 6 minutters langsom vejrtræningshyppighed og 15 minutters hurtigere vejrtrækningshyppighed.

Langsom udånding nedsatte det systoliske og diastoliske tryk hos deltagerne med forhøjet blodtryk fra 149,7mmHg til 141,1mmHg og kontrolgruppen fra 82,7mmHg til 77,8mmHg 

15 min. kontrolleret vejrtrækning, nedsatte det systoliske til 142,8mmHg og ikke det diastoliske blodtryk og nedsat vejrtrækningsrytme ændre ikke baroreflexen

I løbet af spontan vejrtrækning viste deltagerne med forhøjet blodtryk et lavere niveau af CO2 og et hurtigere vejrtrækningmønster der kunne indikere overånding eller hyperventilation og derfor nedsatte baroreflexens følsomhed.

Langsom udånding nedsætter blodtrykket og fremmer bororeflexens følsomhed hos mennesker med forhøjet blodtryk.

Studiet viser, at det er kombinationen mellem langsom vejrtrækning, langsom udånding, samtidig med at vejrtrækningen er rytmisk og blid giver det bedste resultat, hvis du selv ønsker at påvirke dit blodtryk på en meget effektiv og enkel måde.

Hvis du vil have hjælp til det kan jeg hjælpe dig. Muligvis kan du selv – hvis du bliver i tvivl om du gør det rigtigt, så sig til.

Ref: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16129818/

Jeg har oprettet en lukket gruppe for os med interesse i vejrtrækning på Facebook .
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

 

Pin It on Pinterest

Share This