0 emner

Emma er i begyndelsen af ​​trediverne.

Hun er meget aktiv, nyder at spise en sund kost, ryger ikke og drikker sjældent alkohol.

Hun har et stillesiddende job med en 8 til 10 timers arbejdsdag. Alligevel når hun at gå mellem fire og fem kilometer hver dag. Hun træner hver dag og sover i godt syv eller otte timer hver nat. På trods af sin sunde livsstil og træning kæmper Emma med PMS-symptomer, som gradvist blev mere og mere vanskelige at klare for hende.

Emma har taget p-piller siden sine sene teenageår. I slutningen af ​​tyverne tog hun en pause fra sin p-pille. Efter tre år uden hormonelle svangerskabsforebyggende midler begyndte hun at tage en kombinations svangerskabsforebyggende pille. På dette tidspunkt var det, at hendes “hormonelle rutsjebanetur” begyndte.

I starten oplevede Emma sine PMS-symptomer med humørsvingninger, træthed, oppustethed og hjernetåge og skød skylden på den særlige pille, hun fik ordineret. Hendes læge ordinerede en anden kombinations pille til hende.

I de næste tre måneder var Emmas symptomer konstante.
Hun var oppustet hele tiden, hendes humør var lavt, hun havde problemer med sin fordøjelse, og hendes energiniveauer var “nærmest ikke eksisterende.” På trods af sit regelmæssige træningsregime og sunde kost tog hun to kilo på. Hun følte, hun var i en konstant tilstand af stress.

Efter meget forskning skiftede Emma til en mere lokaliseret form for prævention og valgte at få en spiral indsat. Spiralen er forskellig fra et oralt svangerskabsforebyggende middel, idet frigivelsen af ​​hormoner er meget mere direkte, så hormonerne ikke konstant cirkulerer i blodbanen.
Dernæst prioriterede hun sit velbefindende for at bekæmpe de svækkende PMS-symptomer, hun havde oplevet.
Hendes krop frigav stadig syntetiske hormoner, selv med spiralen, så hun ville gøre alt, hvad hun kunne for at understøtte sit helbred, mens hendes system tilpassede sig det nye svangerskabsforebyggende middel.

I de følgende måneder gjorde hun flere ting, der forbedrede hendes tilstand betydeligt:

Hun begyndte dagligt at tage kosttilskudet diindolylmethane (DIM), magnesium og vitamin B-kompleks. DIM er et naturligt supplement, der findes i grøntsager, herunder grønkål, broccoli og kål. Det hjælper kroppen med at metabolisere østrogen (metabolisme er en generel betegnelse på den biokemiske omsætning af kemiske forbindelser i den levende organisme og dens celler). Emma lærte, at hormonelle svangerskabsforebyggende stoffer nedbryder kroppens ​​vigtige næringsstoffer som f.eks. B-vitaminer – det var noget hun ønskede, at hendes læge havde fortalt hende.

Emma begyndte at trække vejret gennem næsen.
Hun ikke var en regulær mundånder, hun brugte indimellem næsen til vejrtrækning. Forskellen var, at hun altid trak vejret gennem munden når hun trænede. Så gik hun i gang med at sikre sig, at hun kun trak vejret gennem næsen, selv på en 100 km lang cykeltur. Til sin overraskelse efterlod det hende meget roligere under træning og resten af ​​dagen.

Hun begyndte at øve sin vejrtrækning ved at bruge lange, langsomme udåndinger. Emma betragtede aldrig sig selv som en der havde hurtig vejrtrækning, men hver måned, omkring samme tid som hun oplevede PMS-symptomer, bemærkede hun, at hendes vejrtrækning blev overfladisk.
Hun skulle kæmpe for at tage en fuld, dyb indånding. Det var næsten som om hendes krop ikke var i stand til at få den ilt, den krævede. Ved at blive opmærksom på sin vejrtrækning følte hun sig bedre i stand til at kontrollere det. Hun bruger nu sit åndedræt for at nulstille sit system for at få tilstrækkelig ilt ind i sin krop.

Emma begyndte at øve sig i at meditere.
Hun fandt ud af, at det at stoppe op i 15 til 20 minutter om dagen for at blive “nulstillet” havde en dybtgående effekt på sine PMS-symptomer og på sit daglige liv. Hendes PMS-nedture blev meget lettere at håndtere, og hun følte sig bedre i stand til at trække sig ud af “PMS-hullet”, hun befandt sig i hver måned. Hendes koncentration blev skarpere, og hun begyndte at opleve den bedste søvn, hun nogensinde havde haft.

Emma havde altid fået at vide, at PMS er normalt, at symptomerne omfatter træthed, hjernetåge, oppustethed og dårligt humør som en del af ”den tid på måneden”, og at hun skulle “håndtere det og tage et smertestillende middel.”
Hun var chokeret over at indse, at ingen nogensinde havde forklaret, hvorfor hun oplevede disse symptomer, hvad der skete i hendes krop for at få hende til at føle sig sådan. Nu forstod hun, at hendes følelser af åndenød i vid udstrækning skyldes faldet i CO2 i den præmenstruelle fase af sin cyklus.

Emmas PMS er ikke helt forsvundet, men hver måned er hendes symptomer mindre alvorlige og mere håndterbare. Hun har mistet de ekstra to kilo, hun havde taget på, hun har ikke længere dramatiske humørsvingninger eller hjernetåge, og hendes oppustethed er meget mindre ekstrem. Hendes livskvalitet er forbedret, fordi hun med sine egne ord har meget mindre at kæmpe imod hver måned.

Jeg har oprettet en lukket gruppe på Facebook for os med interesse i vejrtrækning. Kom og vær med  på Træk Vejret Bevidst & Afslappet.
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du “bare” vil have et par tips i ny og næ, er du meget velkommen til at besøge mig på Facebook Træk Vejret Kontrolleret & Bevidst 

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig.
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventilations-syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet.

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This