0 emner

Ved du, at der er noget der hedder omvendt vejrtrækning?

Jeg er aldrig blevet tjekket for omvendt vejrtrækning – gid jeg havde! For så havde jeg kunnet undgå mange vejrtrækningsproblemer.

Vejrtrækningen, som vi normalt taler om som ”at trække vejret med brystet” betyder egentligt blot at trække vejret ved hjælp af hjælpemusklerne både når vi trækker vejret ind og ud, når:

·        Det ikke er nødvendigt

·        At udføre mellemgulvets arbejde og værst af alt

·        På bekostning af mellemgulvet. Det kræver en forklaring …

Omvendt vejrtrækning er, når vi strammer mavemusklerne, du ved ”suger maven ind!” og dermed skubber mellemgulvet opad mod mellemgulvets nedadgående bevægelse som sker i løbet af indåndingen.

Hjælpemusklerne er hals-, ryg-, og bugmusklerne.

 

Bare for eksperimentets skyld, prøv det!
Og gør det så aldrig igen – undtagen det har et helt specifikt formål som når du skal løfte noget meget tung. Og giv så slip! Du kan træne at bruge bugen så du kan løfte uden at det påvirker dit mellemgulv, altså diafragma.

Der var masser af år hvor jeg ikke kunne andet – jeg havde lært det på et førstehjælpskursus! Den hyggelige læge der underviste os, fortalte at ”rigtige” damer altid trak maven ind for at have en flad mave og rank ryg!
Jeg var bare 14 år og tænkte, at jeg lige så godt kunne blive en ”rigtig” dame når jeg nu havde opskriften!

Og hvorfor er det så et elendig råd?

Som sagt, når du strammer mavemusklerne, suger du også samtidig maven ind dvs. op. Det vil sige, der bliver ganske enkelt ikke plads til lungerne!

Der hvor lungerne skulle have været, sidder nu mellemgulvet fordi vi har strammet mavemusklerne så mellemgulvet ryger opad.
Du kan sagtens stramme mavemusklerne uden det influerer på mellemgulvet, det er bare andre muskler du bruger og kræver en anden træning.

Vejrtrækning med brystet i hvile betyder normalt, at vejrtrækningen med mellemgulvet bliver bragt i ”uorden.” Det resulterer i en ineffektiv, hurtig, overfladisk vejrtrækning ved hjælp af hjælpemusklerne.

Det bliver hurtigt til at vi ”tager en vejrtrækning” og dermed øger sandsynligheden for at sætte vores luftvejs-reflekser ud af spil – i stedet for at tillade en vejrtrækning som kun kan gøre vores vejrtrækning mere effektiv.

Nogle af effekterne af omvendt vejrtrækning er:

Svimmelhed og  følelsen at være udmattet
Have svært ved at ”få vejret”
Ude af stand til at tage en dyb vejrtrækning
Hurtig hjerterytme
Smerte, spændinger eller svækkelse i brystet eller maven
Hyperventilering
Hyperarousal*
Dysponesis**
 

*Arousal er et udtryk for vågenhed, modtagelighed for sanseindtryk, parathed.
Indenfor fysiologisk psykologi er arousal en række bevisthedstilstande, lige fra bevidstløshed til vågen opmærksomhed.

**Dysponesis betyder kroppens reaktion på stimuli

Mulige årsager til omvendt vejrtrækning

Beskadigelse af brystkassen

Skaderne kan stamme fra fald, en sportskade, et færdselsuheld som har beskadiget lungerne og brystkassen. Disse skader kan være årsag til at lungerne udvider sig under udånding men ikke ved indånding.

Når den omvendte vejrtrækning opstår på grund af disse skader, vil vejrtrækningen normalt indtræde umiddelbart efter skaden er indtruffet. Det er vigtigt at vejrtrækningen vender tilbage til normal vejrtrækning så hurtigt som overhovedet muligt.

Neurologiske problemer

Nogle neurologiske lidelser kan paralysere mellemgulvet. Når mellemgulvet ikke kan bevæge sig, kan lungerne ikke udvide sig ordentligt under indåndingen.

Neurologiske lidelser kan også forstyrre signalerne til og fra mellemgulvet og lungerne som gør at vejrtrækningen alvorligt kommer i uorden.

Ubalance i elektrolytterne

Alvorlig fejlernæring, opkast, diarré og nogle stofskiftelidelser kan skabe ubalance i kroppen elektrolytter. Det kan være årsag til vejrtrækningsmæssige problemer, herunder omvendt vejrtrækning fordi kroppen forsøger at kompensere for den stofskifte mæssige forstyrrelse.

Hormonelle ændringer

Hormonerne er kroppens kemiske sendebude. De transportere vigtige informationer til bogstaveligt hver eneste del af kroppen. Også vores vejrtrækning. En hormonel ubalance kan ændre vejrtrækningsmønstret og dermed være årsag til omvendt vejrtrækning.

Muskulær dysfunction

Hvis mellemgulvet ikke kan fungere korrekt er det måske ikke i stand til at bevæge sig på en sådan måde at lungerne kan udvide sig helt. Det kan være årsag til problemer med vejrtrækningen og kun tillade delvis udvidelse af lungerne når personen tager en vejrtrækning. Skade på mellemgulvet pga. traume og neurologiske problemer, kan også være årsagen til mellemgulvets dysfunktion.

Blokering af de øvre luftveje

Når der er noget blokeret i de øvrige luftveje næse, strube og den øvre del af luftrøret kan der opstå ”omvendt vejrtrækning.”
Det kan opstå i løbet af en allergisk reaktion hvis struben er hævet, hvis personen har en alvorlig luftvejsinfektion eller hvis man er ved at blive kvalt.

Søvnapnø

Søvnapnø er en søvn og vejrtrækningslidelse som gør at en person regelmæssigt stopper med at trække vejret eller tager meget overfladiske vejrtrækninger mens man sover. Både børn og voksne der oplever søvnapnø kan vise tegn på ”omvendt vejrtrækning.”

Og hvad kan man så gøre for at ændre den ”omvendte vejrtrækning?”

Hvis du spørger mig, så er det nok ikke den store overraskelse, når jeg siger ”Lær at trække vejret korrekt!!”
Lige præcis hvilken metode jeg vil anvende kan jeg ikke sige, da jeg ikke ved hvad der er årsagen til den omvendte vejrtrækning og hvor længe den har stået på.

Der er naturligvis også andre måder:

·       Brug af en iltmaske

·       Trakeotomi – luftrørssnit hvor man trækker vejret gennem en slange indsat i luftrøret

·       Medicin for underliggende medicinske forhold

·       Udskiftning af de tabte elektrolytter vha. intravenøs væske

·       Udbedring af skade på bryst eller mellemgulv

·       Behandling for søvnapnø som f.eks. kunne være vægttab eller brug af maskine der hjælper med vejrtrækningen om natten

·       Behandle og fjerne blokeringen i luftvejene

·       Ligge til observation på hospitalet for at se nærmere på den omvendte vejrtrækning hvis årsagen er uklar

 

Tak fordi du læste med så langt!

Hvis du har venner og familie der kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler dette.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This