0 emner

De af jer der er trofaste læsere af mit nyhedsbrev er vist ikke i tvivl om, at jeg er ret vild med næsen og alle dens oversete fantastiske funktioner.

Da hals, næse, ørelæge specialisten dr. Maurice Cottle i sin tid identificerede 30 gode grunde til at trække vejret gennem næsen, nævnte han ikke NO, nitrogenoxid.
Det er ikke så mærkeligt.  Nitrogenoxids rolle til at regulere biologiske funktioner i mennesket var slet ikke opdaget endnu.
I 1998 fik NO, nitrogenoxid Nobelprisen – eller rettere sagt, de forskere der arbejdede med NO’s kompleksitet, som siden bliver omtalt som den tredje respiratoriske gas på lige fod med ilt og kuldioxid.

Forskere havde tidligere fremhævet vigtigheden af at trække vejret gennem næsen for at forhindre spredning af infektioner.
I særdeleshed i de tilfælde hvor brugen af ansigtsmasker var slået fejl.
Næsen danner et naturligt filter mod farlige mikrober.
Det er ret indlysende at næsens filtre varmer og fugter luften på vej ind i kroppen og ned i lungerne hvorimod mundånding ikke gør det samme.

Der er meget mere at vide om næsen end man lige skulle tro. Meget mere!

Næsen er den helt perfekte vejrtrækningspartner!

Funktionel vejrtrækning for at booste immunitet

  • Næsevejrtrækning i hvile, når du sover og op til moderate/højt niveau af fysisk anstrengelse.
  • En minutvolumen på 4-6 liter luft i hvile (ca. 8-12 åndedræt / minut).
  • Regelmæssigt roligt, rytmisk og blid vejrtrækning (meget få suk, gab, hoste, snappen efter vejret).
  • Indånding vha. diafragma (80% i hvile).

De ovennævnte punkter hjælper med til at booste imminforsvaret og bekæmpe infektioner på følgende måde:

  • Når du trækker vejret gennem næsen varmer, filtrerer og fugter næsen den inhalerede luft før den når de lavere respiratoriske grene
  • En optimal minut volumen kombineret med næsevejrtrækning hjælper til med at reducere mængden af sygdomsfremkaldende mikrober som findes i indåndings luften
  • Lavere minut volumen og næsevejrtrækning hjælper med at opretholde den fine balance mellem gasserne ilt, kuldioxid og nitrogenoxid i luftvejene og blodet
  • Lavere minut volumen betyder øgede niveauer af både nitrogenoxid og kuldioxid. Det hjælper med at løsne slim, snot i næse og lunger og regulere cellulær modstand
  • Både nitrogenoxid og kuldioxid er blodkarudvidende og bronkieudvidende og hjælper på den måde med at passe på luftveje og kar for at sikre det iltede blod bliver leveret til hele kroppen fra hoved til tå
  • Et optimalt niveau af kuldioxid i det arterielle blod er helt afgørende for leveringen af ilt fra hæmoglobin til cellerne i kroppen. Denne proces er kendt verden over som Bohr effekten. Den blev først beskrevet i 1904 af Christian Bohr, Niels Bohr’s far.

Hvis vi skal se på modsætningen, det at trække vejret gennem munden ændrer det den fine balance af gasser i luftvejene og blodet ved at sænke niveauet af nitrogenoxid, kuldioxid og ilt.
Mundånding bruger sekundære muskler og det sympatiske nervesystem.
Det er det der også hedder kæmp eller flygt responsen. Når det sympatiske nervesystem er det mest fremherskende, bliver vores immunsystem nedreguleret.

Her er to vejrtrækningsøvelser som skal hjælpe dig med at trække vejret gennem næsen uden anstrengelse og samtidig på en helt naturlig måde booster din naturlige immunitet.

Nynne/brumme øvelsen

Dette er en helt enkelt nynne øvelse som du kan bruge hvis du føler at du er ved at få infektion i luftvejene, ondt i bihulerne eller bare føler dig skidt tilpas. Du kan gøre det lige når det passer dig som en forebyggelse og hjælp til at booste immunitet. Normalt forbinder vi det at nynne med noget muntert så du vil lægge mærke til at det er anderledes at nynne og føle sig skidt tilpas samtidig.

Forklaring af den immunbeskyttende virkninger af nitrogenoxid og det at nynne eller brumme

  • Nitrogenoxid (NO) bliver fremstillet i de paranasale bihuler og bliver trukket ned i lungerne når vi bruger næsen til vejrtrækning.
  • Nitrogenoxid er kendt som beskyttelse mod svamp, vira og bakterier
  • Nitrogenoxid udvider bronkierne der hjælper med åbne svælget, bronkierne, og bronkiolerne i lungerne
  • Nitrogenoxid er også karudvidende der spiller en vigtig rolle når ilten skal fordeles ordentligt i kroppen
  • Blid næsevejrtrækning optimerer NO-niveauerne i luftvejene og blodet
  • Når du nynner, andre brummer, stiger nitrogenoxid-niveauet en 15 – 20 gange. Det hjælper med at åbne luftvejene og med at dræbe sygdomsfremkaldende mikrober

Nitrogenoxid fremstilles bl.a. i de paranasale bihuler. Der er en gruppe på fire luftfyldte rum som ligger omkring næsehulen. Ifølge en artikel fra 1999 af Lundberg og Weitzberg opfylder NO den første meget vigtige første forsvarslinje mod infektioner. Fordi NO jo er kendt som en gas der i vidt omfang beskytter mod svamp, vira og bakterier.

Forskning som blev udført ved en tidligere Coronavirus epidemi, den vi kender som SARSCoV (Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus) viste at NO forhindrede kopiering af SARSCoV ift. en indholdsbestemt mængde – forstået sådan at mængden af NO gav bedre beskyttelse jo højere niveauet var.

Nitrogenoxid er også karudvidende og spiller som sådan en vigtig rolle i udvidelsen af blodkar så ilt kan blive ordentligt fordelt i hele kroppen.

Nedsat vejrtrækning fører til dårlig cirkulation af luft og sænker niveauet af gavnlig NO i næse og bihuler. På denne måde skaber det et gavnligt miljø for bakterievækst og inflammation. Undersøgelser fra Karolinska Institut i Sverige viser at det at nynne øger luftgennemstrømningen i bihulerne. Ud over det, øges NO niveauet 15-20 gange ved at nynne sat i forhold til en stille udånding. Ved at trække vejret gennem næsen udnytter vi de forskellige egenskaber ved NO, herunder dens bakteriedræbende kræfter.

I henhold til The Humming Effect som den er beskrevet af Jonathan og Andi Goldman reducerer nynnen/brummen også:

1. stress,
2. fremkalder ro,
3. forbedrer søvn,
4. sænker hjerterytme og blodtryk,
5. producerer hormoner som oxytocin,
6. øger lymfecirkulation og
7. melatoninproduktion,
8. frigiver endorfiner
9. og skaber nye neurale veje i hjernen.

Alle disse hjælper med at reducere stress og fremmer sundhed og velvære. 

Nynne/Brumme øvelsen – sådan gør du!

Her er en simpel nynne/brumme øvelse, Den kan du bruge hvis du føler at du er ved at få en omgang luftvejsinfektion, bihulebetændelse eller føler du er ved at blive lidt forkølet.
Det er en forebyggende øvelse der hjælper dig med at øge din immunitet. Du kan gøre den så lidt eller meget du føler er rigtigt for dig.
Samtidig vil du også lægge mærke til at det er svært både at nynne/brumme og være humørmæssigt på vej i kælderen.

  1. Træk vejret gennem næsen med lukket mund mens hele tungen hviler bag alle dine tænder i overmunden og den hårde gane. (Bemærk: Hvis du af en eller anden grund ikke kan trække vejret gennem næsen, skal du først udføre ”Få en fri næse øvelsen.”)
  1. Når du ånder langsomt ud gennem næsen, laver du en vedvarende “hmmmmmm… ..” lyd.
  2. Undgå at presse, hjælpe luften ud med kraft. Det skal foregå ved hjælp af afslapning. Som alt der har med vejrtrækning, er afslapning den mest effektive måde at trække vejret på.
  3. Indånd nu igen forsigtigt gennem næsen og gentag.
  4. Bihulerne er luftfyldte hulrum placeret rundt om din næse, tindinger og over dine øjenhuler. For at øge effekten af øvelsen kan du forsigtigt massere disse områder, mens du udfører øvelsen.
  5. Hvis du har en stædig blokeret næse eller bihulebetændelse, skal du gentag denne øvelse i 5 til 10 minutter, to til fire gange om dagen i et par dage, eller indtil symptomerne forbedres.
  6. Især skal du være opmærksom på, at hvis du føler din næse er så stoppet til, at du bliver nødt til at bruge munden til vejrtræning, får du ikke noget ud af øvelsen.
    Derfor er det meget vigtigt, at du laver ”få en fri næse” så ofte som muligt for at næsen er fri hele tiden.

Når du udfører denne øvelse, hjælper de vibrationer, du sikkert føler i bihulerne dig med til at øge luftcirkulationen og produktionen af NO i dine næse- og bihule hulrum.

Jeg har oprettet en gruppe for os med interesse i vejrtrækning på Facebook .
Jeg håber du vil være med i gruppen og dele ud af dine spørgsmål og erfaringer.

Hvis du har venner, familie og kollegaer du tror kunne have glæde af at bliver opdateret omkring vejrtrækning vil jeg være taknemmelig hvis du deler.

Du er også meget velkommen til at dele dine tanker med mig.

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker der hyperventilerer, overventilere, overånder – kært barn har mange navne. Mange gange hedder det også kronisk, skjult hyperventialtions syndrom. Det er når det er svært at sætte fingeren lige på der hvor årsag/virkning er svær at finde. Det oplagte og på ingen måde skjulte, kunne være astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. 

Metoden henvender sig til både børn, unge, voksne og ældre med vejrtrækningsproblemer fordi øvelserne bliver tilpasset til lige præcis dit behov!

Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at arbejde efter den metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden, den arbejder jeg stadig med og kombinerer den nu med CapnoTraining. Når jeg bruger en CapnoTrainer kan både du og jeg se på din vejrtrækning fra åndedræt til åndedræt. Så får vi vished for, om den opfylder de rent fysiologiske normer.
Den viden sætter dig i stand til at få mere ud af din sport og motion. Eller bare en væsentlig øget livskvalitet og sidst men ikke mindst være aktiv med dine børn, børnebørn, blive en bedre motionist.

Et besøg hos mig erstatter ikke besøget hos din læge. Får du medicin skal du huske at rette dig efter de anvisninger du har fået af din læge.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This