Hvis du har en lungesygdom, er det at spise og drikke særligt vigtigt!

Mad og drikke indeholder altafgørende næringsstoffer for at hjælpe til med at forebygge infektioner og holde dine lunger så sunde som muligt.

Hvad er en balanceret kost?

Når du spiser en velbalanceret kost kan det hjælpe dig med at kontrollere dine symptomer og føle dig så stærk og fit som muligt. En velbalanceret kost omfatter fem grupper af fødevarer.

Hver af disse madgrupper hjælper dig og dine lunger til at sunde.

  • Frugt og grøntsager har vitaminer og mineraler som styrker dit immunforsvar. Immunforsvaret hjælper dig med at bekæmpe infektioner.
  • Spis mindst 5 protioner varieret frugt og grønt hver dag

  • Stivelsesholdige kulhydrater giver din krop energi til bl.a. at trække vejret. Det er karotfler, brød, ris, pasta, nudler og chapatti (usyret indisk brød som er lavet at tre ingredienser: mel, vand og salt. Når det strækkes bliver det luftigt.)
  • Vælg hele kerner og højt fiberindhold. Det kan være brun pasta, brune ris og fuldkornsbrød. Din mave vil føle sig godt tilpas med fordi den giver dig en mæthedsfornemmelse i længere tid, beskytter dit hjerte og holder gang i din mave.  Se om du kan finde udgaver hvor der ikke er tilsat fedt, salt og sukker

  • Protein hjælper dig med at holde muskler stærke – og derfor også din brystkasse hvor musklerne mellem ribbenene gør at du kan udvide brystkassen når du trækker vejret. Protein er også vigtig for dit immunsystem.
  • Spis bønner og bælgfrugter – 2 portioner bæredygtige fisk om ugen. Den ene af dagene tænk på at spise fisk med højt indhold af fiskeolier.
  • Hold igen med rødt kød og vigtigst af alt – spis så lidt præfabrikeret som muligt. Alt der kommer med en brugsanvisning er fyldt med tilsætningsstoffer. Mange af disse stoffer kender vi og har brugt i årtier. Andre er af nyere dato – hvis du laver det selv fra bunden er du ikke i tvivl om hvor råvarerne, krydderierne og indholdet kommer fra.

  • Mejeriprodukter er en god kilde til proteiner, vitaminer og mineraler – også kalk for sund knoglestruktur. Kalk er særligt vigtigt hvis du får steroider. Hjælper dig til at undgå knogler der let knækker. Knogleskørhed er et af problemerne, også kaldet osteoporose. Vælg noget med lavt fedtindhold og ingen sukker.
  • Olier indeholder en række vitaminer, som f.eks. A og E vitaminer. De er især vigtige for mennesker der ofte slås med infektioner. Vælg umættede olier. Brug det i små mængder.

 Sandt eller falsk? Mælk og slim

Måske er du lidt bekymret over at hvis du drikker mælk eller spiser ost, smør eller yoghurt så vil du producere mere slim.
Endnu, er der ikke nok entydige videnskabelige beviser på, at det forholder sig sådan.
Det er dog ikke ensbetydende med, at du ikke oplever mindre slim hvis du afholder dig fra nogle mejeriprodukter.
Derfor, find ud af hvilke mejeriprodukter du uden problemer har det godt med, brug dem i din daglige kost – og undlad de ting du synes volder ballade.
Og hvis du er blevet testet positive for allergier i forbindelse med mejeriprodukter er det helt sikkert, at du skal forsøge at undgå dem.

Du kan måske opleve at du føler at slimen er lidt mere klæbende eller svære at hoste op, det er der noget at gøre ved!

Et godt tips til at løsne og lette følelsen af slim

Forsøg at drikke lidt ganske alm. vand, skyl din mund i vandet, spyt det ud når munden er renset, og drik så også lige lidt efter du har spist mejeriprodukter.

Apropos, en anden ting du kan gøre er at drikke vand med uraffineret havsalt. Det har en god virkning på slimen – gør den ”tyndere” og det bliver derfor lidt lettere at få slimen op uden alt for meget arbejde.

Hvis du har problemer med komælk, kan du i stedet for forsøge dig med:

  • Gede- eller fåremælk
  • Rismælk
  • Soyamælk
  • Hvedemælk
  • Mælk baseret på kokosnødder
  • Mandelmælk (som du nemt kan lave selv)

Er du i tvivl, spørg din læge eller sygeplejerske.

Hvor meget vand behøver jeg at drikke?

Det er meget, meget vigtigt at drikke rigeligt med væske. Det er den bedste måde at hjælpe til med at slimen løsner sig. Hvis slimen sidder i dine luftveje og lunger er du meget mere modtagelig for infektioner.

Sigt mod at drikke som minimum 6 – 8 kopper væske om dagen. Og nej, 8 kopper kaffe er ikke optimalt – kaffe og te er vanddrivende! Meget gerne vand – der er intet i der kan irritere eller forstyrre evt. allergier, ikke tilsat sukker eller andre tilsætningsstoffer. Selvfølgelig skal du drikke du bedst kan lide – du skal så bare læse ingredienslisten meget omhyggeligt og gøre dig klart hvad det i virkeligheden er du drikker!

Behøver jeg tage vitaminer?

Mange mennesker får tilstrækkelig med vitaminer gennem den varierede kost de spiser. Andre har brug for ekstra vitaminer og mineraler – mest de småtspisende. Jo ældre du er, jo mere skal du være opmærksom på at få de vitaminer der skal til.

Vitamin D

Er rigtig vigtigt – især i vinterperioden hvor det er mere begrænset hvor tit og ofte du kommer ud i solen. Der skal gerne et dagligt tilskud til – hvis du vil opnå en virkelig god effect kan du købe vit. D som spray. Super nemt, et pust under tungen. Vit D optages gennem slimhinden. Ellers får du vit. D fra æg, fede fisk og fede mejeriprodukter.

Da vit. D høre til de fedtopløselige vitaminer skal du huske at tage det sammen med mad for at du får fornøjelsen af pillen, hvis det er den løsning du vælger. Hvis du vælger oral indtagelse er det ikke nødvendigt da optagelsen sker gennem slimhinden i munden.

Nogle mennesker kommer i risiko for at komme til at mangle vit. D. De skal tage vit. D hele året rundt.

  • Mennesker over 65 da deres hud er mindre god til at lave vit. D
  • Mennesker der altid dækker det meste af deres krop når de er udenfor
  • Mennesker der kun er ganske lidt udenfor som sommeren. Det kunne være mennesker med natarbejde, mennesker der har svært ved at komme udenfor ved egen hjælp.
  • Gravide og ammende kvinder

Giv din vejrtrækning et tjek

Har du en mistanke om, at din vejrtrækning ikke er helt som den skal være, vil jeg gerne hjælpe dig. 
Jeg hjælper mennesker med astma, KOL, allergier, forhøjet blodtryk, søvnapnø og andre lidelser der har forbindelse med åndedrættet. Børn, voksne, motionister og pensionister.

I mere end 10 år har jeg arbejdet efter en metode der hedder Buteyko åndedrætsmetoden. 
Den sætter dig i stand til at være aktiv med dine børnebørn, blive en bedre motionist, og øger din livskvalitet.

Slå på tråden, den trådløse 40403401 eller send mig en mail på mailto:lwb@astmacare.dk

Pin It on Pinterest

Share This